• Identitás-őrzés és az egyformasági trend

    Identitás-őrzés és az egyformasági trend

    A Kőrösi galéria adott otthont a német származású kőbányai művészek Öt nemzet lovagja címet viselő kiállításának. A megnyitót június 16-án tartották, amelyen Feledy Balázs művészettörténész méltatta a kiállítókat, s műveiket. Bővebben...
  • 1
Napi kiemelt
2012
ápr.
07

Gondolkodásra késztetve

Írta: Oszvald György

solymoss B 005leadHarmadik fotókiállítását mutatta be Solymoss Andrea a KÖSZI Kő-Caféban április 4-én. A fiatal gimnazista huszonkét darab fényképe elsődlegesen az érdeklődési kört és az alkotói technikák próbálgatásait villantotta fel.

 

   Hány darab kép kell egy kiállításhoz? 15-20 netán ötven vagy száz darab? Elég nehéz erre válaszolni. Ha egy hosszú alkotói pálya vége felé jár valaki, bizony, akár 100 darab alkotás is kevés lehet. Ha valaki viszont a pályára lépést jelzi, elég lehet 20-25 darab fotó is. Persze, attól függ, mit akar megmutatni magából az alkotó. Ha sokat, és ezért minden témára rászán 1-1 képet, keveset mutatott. Bár lehet, ezek jól fotografált képek, arról nem biztos hogy meggyőzi a nézelődőt, hogy alkotója valóban otthon van az adott témában. Solymoss Andrea jól döntött, amikor nem akar egyszerre mindent megmutatni magából. 3-4 képpel jelez egy-egy témát, s ez elégséges ahhoz, hogy belelássunk a lelkébe, módszereibe. Portrék, természetfotók, elgondolkodtató dokumentumfotók, szimbolikus kompozíciók és a mozgás világa. Ez a merítés, a megvalósítás pedig a fekete-fehér képektől a színesig, ezen belül a szépia árnyalattól a vidám színekig terjed.

 

   solymoss 137Egy-egy téma kifejtésénél megjelenik a sorozat, valamint a több nézőpontból történő megmutatás. Érdekes jelenség, hogy Andrea nem fél az egyik legnehezebb eszköztől, a bemozdulásos életlenség tudatos alkalmazásától. Hangsúlyt ad ezzel a Rohanás című képének, valójában ettől a technikától válik a megállított pillanat élővé, mozgóvá. A Mese című képe pedig ez elmosódó kontúrokkal engedi meg, hogy mesevilágba álmodja magát a szemlélő – hiszen a kép is a valóság és az álom határán van. (képünkön: Solymoss Andrea)

  

   E gondolatsorból egyenesen következik, hogy beszélhetünk-e a szakmai végzettséget nélkülöző, magát próbálgató alkotó esetében művészetről? Művészet avagy sem, amit Solymoss Andrea kínál nekünk? Jómagam amondó vagyok, hogy álljunk az alkotás elé, engedjük el magunkat, nézzük, a lelkünkkel is, ne csak a szemünkkel, s ha megérint, mint Munkácsy Ecce Homoja, akkor elmondhatjuk, íme az ember, jelen esetben egy diáklány!

 

   solymoss B 003Szólni kell minden alkotás alfájáról: ez a témaválasztás. Mire érzékeny az alkotó? Mit lát meg abból a valóságból, ami egyfelől mindenkinek ugyanaz, ugyanakkor az egyén habitusától függően más és más. Vajon én magam észreveszem-e azokat a lerobbant épületeket, melyek séta közben vagy a villamoson utazva hunyorítanak felém. Mondjuk, hogy igen és megkérdem: vajon ki és miért hagyja az enyészetnek a téglákat? És itt vége. Legfeljebb megállapítom, hogy rontja a környék hangulatát! Andrea azonban öt méterrel beljebb megy, a félhomályban utat törő fénysugár útjában észreveszi a padlón heverő törmeléket, ezekre fókuszál és ezzel többet mond, mint én az előbb!

   Ide kapcsolódik egy másik gondolat, nevezetesen, hogy amit észrevett, azt hogyan komponálja meg? Nos, eléggé változatos az eszköztára. Jól alkalmazza az átlós képszerkesztést, a vízszintes és függőleges tagolást. Ha az előtérben hangsúlyos tömeg van, jól oldja a feszültséget a fellette lévő tér arányaival. Vannak nagyszerű aszimmetrikus képek, például a Hívószám, de a már említett Rohanás alakjainak centrumba állítása is bravúros. A perspektivikus torzulás, a középpontba irányított figyelem (a bemozduláson túl) emeli ki és teszi élővé a témát.

  

   solymoss B 023Persze, azonnal fel kell vetni azt is, hogy a fotósnak felelőssége van az alkotásával és a nézővel szemben is. Mert az objektív minden fotográfusi érzékenység ellenére is a mindenkori valóságot mutatja, s nem mindegy, hogy az alkotás mit jelez számomra? Igazat mond-e vagy tévútra vezet? Solymoss Andrea jól kezeli ezt a dilemmát, képei nézegetése közben nemigen lehet tévútra kerülni.

   

   Végül, egy fiatal alkotónál nem lehet elmenni a tehetség értelmezése mellett. Tegyük mellé a hasonló, de csak hasonló(!) és nem több fogalmat, a készséget!

   Bárki munkáit nézem, bármilyen műfajban, vagy megfogott érzelmileg, technikailag valami azokban vagy nem. Több eset nincs!

 

   Ha az egyébként kiváló adottságokkal és készségekkel megáldott valaki, nevezzük alkotónak egyelőre, egy remekművet készít, amely a szakma minden követelményének megfelel, munkája prémium minőség, de elmegyek mellette, mert csak az előbb mondott hatást váltja ki belőlem, azt kell mondanom, ügyes! Nagyon ügyes, de valahogy nem áll rá a lelkem, hogy tehetségesnek nevezzem. Művéből ő maga hiányzik!

   solymoss B 031Ha viszont megfogott a mű vagy annak egy részlete, meg kell állnom, gondolkodnom kell, elemeznem kell a hatást, a kiváltott érzelmeket. Értelmeznem kell, mi váltotta azt ki belőlem? Ha ez a folyamat létrejön, azt állítom, hogy a valóság realista vagy elvont ábrázolásához egy hozzáadott érték párosul, ami nem más, mint a művész maga. Ekkor mondom azt, tehetséges. Solymoss Andrea fotóit nézve ez utóbbi történt velem! Azaz, Solymoss Andrea tehetséges!

 

A kiállítás május 30-ig tekinthető meg az intézmény nyitvatartási ideje alatt.

 

fotó: 10kerkult.hu/OGY

 

Kőbánya

Szent László Díj és más kitüntetések átadása

Szent László Díj és más kitüntetések átadása

2017.06.23. | Oszvald György

Gyorshír - Ünnepélyes testületi ülésen adta át Kovács Róbert polgármester június 22-én Kőbánya elismeréseit azoknak, akik munkájukkal, szellemiségükkel gazdagították szűkebb pátriájukat, s elősegítették, hogy a kerület híre, megítélése tovább javuljon, fejlődjön.

Művelődés

Identitás-őrzés és az egyformasági trend

Identitás-őrzés és az egyformasági trend

2017.06.26. | Oszvald György

A Kőrösi galéria adott otthont a német származású kőbányai művészek Öt nemzet lovagja címet viselő kiállításának. A megnyitót június 16-án tartották, amelyen Feledy Balázs művészettörténész méltatta a kiállítókat, s műveiket.

Budapest

Ingatlanpiaci körkép – Budapest

Ingatlanpiaci körkép – Budapest

2017.06.15. | szerk

A legtöbben bizonyára emlékszünk még azokra a folyamatokra, amelynek részeként 2016 nyarán ijesztő tendenciákat tapasztalhattunk az ingatlanpiacon. A kedvezőbb gazdasági környezetben az ingatlanpiac nemcsak feléledt, de egyre divatosabbá kezdett válni...

Magyarország

Nem drágulnak a kenyerek

Nem drágulnak a kenyerek

2017.06.19. | Oszvald György

Várhatóan nem emelkednek a kenyérárak amiatt, mert megváltozik a felhasznált alapanyagok aránya, így például a teljes kiőrlésű kenyerek és a rozskenyerek összetétele, miközben a fogyasztók jobb ízű termékeket kapnak –...

Suli

Mikszáth nyomában

Mikszáth nyomában

2017.06.22. | szerk

Iskolánk idén harmadik alkalommal vitt el hetedik évfolyamos tanulókat határainkon túl élő magyarlakta vidékekre kirándulni. Az előző két alkalomtól eltérően ebben az évben nem Székelyföldre, hanem a Felvidékre szerveztünk utazást....

Sport

Mi lesz veled kőbányai Halloween-run?

Mi lesz veled kőbányai Halloween-run?

2017.06.22. | szerk

A budapesti futó sportesemények számának csökkentéséről döntött rendeletmódosítással a Fővárosi Közgyűlés június 21-ei ülésén.

Szerintem

  • Most akkor készen van vagy mégsem?

    Senki ne higgye, hogy kötözködni akarok, vagy, hogy a sértettség beszél belőlem, mert nem szólt senki az új ügyfélkozpont átadásának időpontjáról. Szó sincs róla, túl vagyok rajta. Az írásban közölt fotót február 14-én készítettem 16.41 perckor, egy 217-es buszból. A busz éppen kifordult az Állomás utcából és a kereszteződésben a forgalom-irányító lámpa zöld jelzésére várt. Az utolsó pillanatban exponáltam, mert éppen a busz mögé kanyarodott egy másik, s takarta a látványt.

    Bővebben...

  • A hét műtárgya
  • A hét képe
  • A hét írása

Királyilakosztályba… Király, Királyné és Őrök 

 vigado tita 004

 

E. Szabó Margit alkotása  

 

 fotó: Oszvald György

 Hadd simogassam meg!

 RG egvaros Csorna 028

A fotó a Richter Egészségváros csornai eseményén készült 

 fotó: Oszvald György 

Riczu Sára: Éld meg!

 

   Régen szerettem a szertornát. Úgy igazából. Nem csak nézni, hanem csinálni is. Az iskolámban külön edzésre is jártam; azonban egy nap az egész osztály előtt leestem a korlátról. Rosszul érkeztem és kiment a bokám, valamint eltörtem a csuklóm. Utána mindig összesúgtak mögöttem…

 

   Soha többet nem érintettem meg tornaszert. Ami a legdühítőbb volt az egészben az az, hogy magamra voltam mérges. Meg a tanárnőre. Mindketten tudtuk, hogy még nem tökéletes az a mozdulat, mégis bemutattatta velem.

 

   Azóta félek. Mintha egy láthatatlan fal lenne köztem és a szerek között. Valami, ami távol tart tőlük, ami megfékez. Olyan erős, hogy nem tudok tenni ellene. Valamikor voltam valaki. Valaki, aki nagyon jó volt valamiben. Valamikor. És ez már elmúlt. Én már sosem leszek az a lány, akire a fiúk felnéznek, mikor három méterre a földtől szaltót ugrik. Sosem fognak már rám emlékezni. Csak egy lány voltam, aki jó volt a sportban, aki erősebb volt a legtöbb fiúnál, aki szerette azt, amit csinált.

 

   A balesetet követő évben iskolát váltottam. Sokkal jobb volt így, hiszen senki nem tudta, milyen remek voltam régen. Nem is mondtam nekik. A tornaórákra, amikor szertornáról volt szó, mindig béna kifogásokat kerestem… Nyújtani viszont azóta is nyújtok, tehát igencsak hajlékony vagyok. Az egyik órán, amikor kosárlabdáznunk kellett volna, a tanár úr kihozatta a srácokkal a szőnyeget, a gerendát és a korlátot. A szekrényt később cipelték ki. Megijedtem, hiszen nem volt felmentésem, a többi kifogást pedig már sokszor ellőttem az elmúlt időszakban. Nem tudtam mit kitalálni. Szerencsémre az óra első fele erősítéssel és nyújtással telt. Éppen spárgában ültem, mikor a tanár úr a régi sportomról érdeklődött. Hazudnom kellett. Azt mondtam, kiskoromban balettoztam, és azóta hajlékony vagyok. Láttam, hogy nem hiszi el, de nem faggatott tovább.

 

   Aztán kezdtük a valós tornát. Gerendán és szekrényen bénának mutatkoztam. Mindent igyekeztem elrontani, de sajnos még így is jobban ment, mint a többieknek. Aztán a szőnyegre kerültem. Bukfencezni és cigánykerekezni kellett. A többieknek… Engem félrehívott a tanár úr, megkért, hogy próbáljam meg a kézenátfordulást. Eljátszottam, hogy nem tudom mi az, tehát annyi időt nyertem, míg elmagyarázta. Egyébként 10 éves korom óta tudom ezt az elemet. Sikerült végrehajtanom. Aztán egyre többet kért; már a szuplénál tartottunk. Azt mondta, hogy előképzettség nélküli diákja még nem volt soha ilyen tehetséges. Nem vallottam be semmit még ekkor sem. Nem akartam, hogy tudja. Én nem tudom többé megérinteni a korlátot, pedig régen az volt a kedvencem. Egy hét múlva közölte, hogy mivel midig kerültem a korlátot szeretné, ha megpróbálnám. Bár tiltakoztam, ő odaállított és felparancsolt a szerre. Csak álltam a korlát előtt és azt az egy másodpercet láttam, mikor leestem és a földön feküdtem. Szinte újra éreztem a szégyent és a fájdalmat. Aztán hátul megszólalt valaki: Hajrá, meg tudod csinálni!

 

   És akkor… Ugrottam és elkaptam a korlátot és pörögni kezdtem. Csináltam egy jagert és tripla hátra szaltóval érkeztem le. Amikor elengedtem a korlátot, ugyanazt éreztem, amit régen. Olyan érzés, mintha a korlát a harmadik karom lenne. A levegőben való pörgésnél éreztem, ahogy hasítom a levegőt, szinte láttam a többiek döbbent tekintetét.

 

   És igen! Újra az voltam, aki; és nem féltem többé. Igen! Kiléptem a komfortzónámból; abból, ami a baleset után keletkezett, ami megóvott a külvilágtól, de elvette tőlem azt az egy dolgot, amit világ életemben szerettem. A szertornát. Azóta sem tudom abbahagyni. Legszívesebben minden nap két-három órát töltenék el a levegőben való pörgéssel és mosolyognék, nem is, vigyorognék, mert megcsináltam, mert képes vagyok rá, mert a félelem többé nem szab határt a tetteimnek, az akaratomnak! És legfőképpen nem korlátoz abban, hogy érezzem, mennyire hatalmas, tudó és érző ember vagyok.


Az írás a 2017.évi Richter Terézanyu pályázaton az Őstehetség Díjban részesölt

10ker-AD-700x100