AD-blacklist1

2012
jan.
19

Zajvédő fal kell. De ki is építse?

zajvedofalPapír szerint a regionális környezetvédelmi felügyelőség kötelezte a MÁV-ot, hogy építsen zajvédő falat a kőbánya-kertvárosi pályaszakasz mellé, de nagyon úgy tűnik, hogy megindult a jogi kiskapu keresése.


Oldalunkon többször is szóltunk már Kertváros meglehetősen zaklatott sorsáról (közút, kábelégetés, vasút, repülő; zaj, füst, rezgés egyszerre). Ezek közül az egyik fő zajforrás a vasút: a Kertvárost szinte közrefogja a két, nagyforgalmú MÁV-pálya.


Indokolt a fal


Az önkormányzat – különösképpen Agócs Zsolt képviselő erőteljes lobbizása következtében – szinte kiemelt ügyként kezeli ennek a csökkentését. Egy lapunk birtokába került dokumentumban szereplő, korábbi mérésből származó adatok rögzítik az igencsak erős zajhatást: a „Jászberényi út melletti területeken kijelölt mérési pontokban nappali időszakban nem, éjszakai időszakban azonban 6 dB(A) mértékű volt a túllépés. A Zöldpálya utca mentén rögzített értékek alapján a vizsgált családi házas területen a zajhatás nappali időszakban a 65 dB(A) határértéket 6,4 dB(A), éjszakai időszakban pedig az 55 dB(A) határértéket 13,4 dB(A) erősséggel meghaladta. A szakértői vélemény tehát igazolta, hogy a térségben zajcsökkentés végrehajtása indokolt.” Az is kiderült, hogy Kőbánya hiába fordult a fővárosi önkormányzathoz, mert a budapesti városháza 2008-2015. évi fejlesztési terveiben önálló zajárnyékoló fal építése nem szerepel, így a probléma megoldására 2015. évig reális esélyt nincs.
A kerületi önkormányzat még 2010-ben MÁV-hoz és a szaktárcához fordult segítségért, ám mindkét helyről nagyvonalú elutasításban volt része.
- A Környezetvédelmi Minisztérium elutasító levele után a hivatalt addig kérleltem, míg továbbították a panaszt a közép-duna-völgyi környezetvédelmi felügyelőség felé, és ez eredményt hozott! – magyarázta Agócs Zsolt. – Megígértem, ha nem sikerül itthon, akkor elmegyünk Brüsszelig, mert ez nem környezetvédelmi, hanem emberi jogi kérdés. A normális, békés környezethez való jogunk sérül a folyamatos zajhatás miatt!


Egyértelmű határozat


És, amiről a képviselő beszélt. A felügyelőség csak feltételekkel adta meg a környezetvédelmi működési engedélyt a MÁV-nak a Magyarfalu utca és Zöldpálya utca menti 120A jelű vasúti vonalszakaszra: a Magyarfalu utca és Zöldpálya utca mentén található területek és építmények zaj elleni védelme érdekében zajárnyékoló létesítményeket kell kiépítenie 2013. május 31-ig, illetve az előírt zajcsökkentési intézkedések eredményességét helyszíni műszeres zajmérésen alapuló szakvéleményben kell bizonyítani 2013. június 30-ig.


MÁV: igen, de…


Lapunk megkereste a MÁV-ot, tudakolva azt, hogy eljutott-e hozzájuk a határozat, és, hogy eleget tesznek-e az abban foglaltaknak.
„A MÁV Zrt. megkapta a jelzett határozatot. Ennek kapcsán elmondható, hogy jelenleg kezdődik a zajvédő fal tervezésének időszaka. A kivitelezésre csak a vonatkozó jogszabályok alapján, a felelősségi kör tényleges megállapítását követően, az országos településrendezési és építési követelményekről szóló kormányrendeletben (OTÉK) foglaltak maradéktalan teljesítését figyelembe véve (építési engedélyek kiadása, önkormányzati építésügyi hatósági tevékenység lefolytatásának körülményei, vasútüzemeltetői nyilatkozatok stb.) kerülhet sor.
Az OTÉK szabályozza az országos közforgalmú vasutakra vonatkozóan az építmények közötti legkisebb távolságot. Az ebben meghatározott 50, ill. környezeti hatástanulmány köteles eseteknél 100 m-es legkisebb távolságon belül építési engedélyhez kötött létesítményt csak a MÁV Zrt. előzetes üzemeltetői állásfoglalása alapján lehet engedélyezni. (…) A vasúti terület mentén, az OTÉK szerint, meghatározott távolságon belül csak olyan építmény helyezhető el, amelyhez kiadásra került a vasútfejlesztői és vasútüzemeltetői hozzájárulás. (…)
A MÁV Zrt. állásfoglalás általános szempontjai a következőkben foglalhatók össze: a mindenkori tulajdonos tudomásul veszi a vasútvonal közelségét és tervezett fejlesztését, és ebből eredően semmiféle kárigénnyel, követeléssel a MÁV Zrt. felé nem lép fel, köteles tűrni a vasútüzemből eredő környezeti hatásokat. A meglévő vasútvonal mellett az új építmény építtetőjének feladata az OTÉK-ban előírtak teljesítése, és a környezetvédelmi előírások betartása. Ezen belül kiemelten a zaj- és rezgésvédelem megoldása, az épület ingatlanon való megfelelő elhelyezésével, tájolásával (lakószobák, irodák vasúttal ellentétes oldalra történő tervezése), szükség esetén műszaki megoldásokkal, úgymint zajvédő szerkezetek telepítése (zajvédőfal, növényzet, vagy a zajterhelésnek kitett oldalon fix, akusztikailag méretezett nyílászárók beépítése stb.). Ezek a kitételek vonatkoznak az építés idején már ismert, és az engedélyezés során az építtető tudomására hozott tervezett vasútfejlesztésre is.” – így a közlemény.


Hol a kiskapu?


A MÁV sajtóosztálya egy rövid kiegészítést is fűzött mindehhez: még nem dőlt el kinek a kötelessége lesz a zajvédő fal megépítése, ha a MÁV-é, akkor eleget tesz ennek. A zajvédő fal bekerülési költsége mintegy 150 millió forint. Megjegyezték, kulcsszerepe van az említett vasútfejlesztői és vasútüzemeltetői hozzájárulásnak, ez adott esetben több fórumot is megjárhat, a legvégső döntés pedig a Nemzeti Közlekedési Hatóságé.
Ha jól értjük, teszük hozzá, hiába az egyértelmű felügyelőségi verdikt, a jog lehetőséget ad a csűrésre-csavarásra, a kiskapu megtalálására, így esetleg arra is, hogy mégse legyen zajvédő fal. Magyarország, 2012.