AD-blacklist1

2021
szep.
15

Igazgyöngyök kerestetnek

Írta: Oszvald György

xBaptist gyongyhalasz 225 leadMég a nyár közepén vettem észre egy facebook-bejegyzést a Pannonhalmi Béla Baptista Általános Iskola oldalán. Arról szólt, hogy az iskola egy művészeti stúdiót kíván létrehozni, mely átörökítené az iskola művészeti rendezvényeit ebbe a szervezetbe. Már akkor terveztem, hogy utánajárok, s írok a kezdeményezésről. Megtörtént, de másként alakult az információk beszerzése.

 

 

Hadd kezdjem azzal, hogy a júliusi bejegyzés valójában egy rövid felhívás volt! Így szólt:

 

  „Iskolánk művészeti stúdiója megnyitja kapuit! Augusztus 15-ig várja a régi és új tagok jelentkezését.ˮ Majd megadták az információk elérhetőségét, és a Gyöngyhalász Művészeti Stúdió Facebook oldalának linkjét, és közölték azt is, hogy egy adatlap kitöltésével lehet jelentkezni az énekelni vágyóknak az augusztusi meghallgatásra.

  xxbapt xmas 558

  Jelenet az Óz, a nagy varázsló című darabból

 

   Nagyjából ebben az időben kaptam egy értesítést Tóth-Ilkó Zsuzsanna tanárnőtől, aki az iskolában az ének-zene képzéssel és zeneterápiával foglalkozik. A stúdióról beszélt, s szó se róla, csak fokozta az érdeklődésemet. Megegyeztünk egy interjú időpontjában, s ezen sok részletet elárult a stúdióról.

  Azzal a felütéssel indítottam, hogy több olyan kiemelkedő színpadi produkciót, iskolai ünnepség zenés művészeti előadását láttam az évek során, melyek komoly munkát feltételeznek. Logikusnak tűnt a következtetés, hogy ezek valamilyen továbbfejlesztéséről, egy magasabb szintre lépésről van szó. Visszaigazolást kértem Zsuzsától, s azt javasoltam, kezdjen el mesélni, s alkalmasint majd közbeszólok. Szóval, honnan a név, s mi ez a stúdió, kik hozták létre, miért, mennyi időt vett igénybe a koncepció kidolgozása, és a többi, etcetera...?

 

xxBaptist musor 180

  Zenei nap a kispesti baptista imaházban

 

   „2021. szeptemberében elindul a Göngyhalász Művészeti Stúdió, mely a Pannonhalmi Béla Általános Iskola égisze alatt jön létre.ˮ – kezdte a történetet Zsuzsa. (képünk)

 

   xxBapt ballagas 294„Ez egy nyitott műhely lesz, melynek munkájában nem csak a Pannonhalmisok, de más iskolák diákjai is részt vehetnek. Nem feltétel, hogy baptista fenntartású iskola legyen. Az idén még csak az énekes szekció indul el, s ennek részben az is oka, hogy a kisbabám még nincs egyéves, s ezért nem mertem többet vállalni, de jövőre ez kiszélesedik. Bővülni fogunk, elindítjuk a táncot és a drámát is. A tervek között szerepel a képzőművészet is.

 

  Tatai Erika igazgató asszony ötletét megvalósítandó, azért jött létre ez a stúdió, mert a tehetséggondozó műhelyek kinőtték az iskolai lehetőségeket. Könnyű elképzelni, hogy egy nagyszabású, komoly színházi produkció próbái már a tanórákat veszélyeztették. Gondold el, egy nagy produkcióban gyakorlatilag mind a száz gyerekünk részt vett, s ahhoz sűrűn kellett próbálni is. Ezért emeltük ki a művészeti munkát az iskolai keretekből.

 

  Másfelől Erika, mint ötletgazda, azt szeretné, ha a műhelyeknek lenne egy olyan íve, mint az iskolai sakknak. A tanítás nálunk egy reggeli napnyitogatóval indul, s ezen idő alatt ki lehet próbálni a sakkozást, s ez, a tapasztalatok szerint jó ráhangolódást ad a tanításra. A polihisztorképzőben már olyanok sakkoznak, akik igazolt versenyzőkké váltak. Az ilyesféle ív létrejötthez kiváló lehetőség, hogy a stúdióban mindenki kipróbálhatja magát, felügyelete mellett adott a továbblépés.ˮ

 

  Itt közbevágtam, s arra kértem Zsuzsát, a kipróbáláson túl mit kapnak még a gyerekek a stúdióban? – természetesen értve a célt, hogy elsődleges a produkció létrehozása. Azt a választ kaptam, hogy elkészítik majd a gyerekek portfólióját, felkészítik őket az esetleges kasztingokra, felkutatják, hol és milyen lehetőségek vannak ennek a korosztálynak például reklámfilmben vagy színházban szerepelni. De az is cél, hogy a rutinjuk, ismereteik fejlesztésével előkészítsék a művészeti pályára lépést.

 

  xxbaptista zenenap 138Hogyan kerülsz te képbe, s milyen feladatod van a megvalósításban?

  – Erika még februárban felvetette az ötletet, s arra kért, vállaljam el a művészeti vezetést. Igazság szerint gondolkodóba ejtett, hiszen akkor még csak féléves volt a babám, végül igent mondtam. Nagyon testhez álló volt a feladat, nagyon tetszett az ötlet, s az igen után azonnal elkezdődött az ötletelés, hogy milyen szakok legyenek, mikor mi induljon el és hogyan? Most itt tartunk, hogy az Énekstúdióval indítottunk, s ez már a Gyöngyhalász Művészeti Stúdión belül zajlik. Jelenleg a próbaéneklések, a válogatás zajlik.

 

  – Kikkel agyaltatok? Azaz, kik vesznek még részt rajtad kívül a munkában?

  – Amit eddig láttál előadásokat, mind saját erőből, külső közreműködő nélkül jött létre. A dráma oldalt Bakosné Gyetván Violetta istápolta, a tánc és más koreográfiákért Kürti Ágnes felelt, Papp Tünde, Tatai Erika a dizájnnal, látvánnyal, díszlettel foglalkoztak. A férjem, Abbas Murád pedig a zenei betétek hangszerelésével, a szükséges szólamok megírásával bíbelődött. Azt, hogy ki vezeti majd később a táncot, a drámát, még nem tudjuk, de gondolkodunk a fejlesztésben, a megújulásban, azaz külső szakemberek bevonásában.

 

  xxBaptist suli Xmas 195A stúdióban zajlik majd az élet, de szerintem nehéz levetkőzni az iskolai légkört, az itt uralkodó oktatási szokásokat, szemléletet. Mi jön át ebből? Vagy kérdezhetem azt is, minek kell átjönnie?

  – Mi az iskolánkban mindent beleadunk az oktatási munkánkba. Alap az inkluzív szemléletű tehetséggondozás. Ennek látszódnia kell. Nekem régi álmom egy olyan valamit létrehozni, ami nem színitanoda, de több egy sima szakkörnél. Azaz, olyat, ami most készül. És ez máris több, mint sok más helyen, hiszen bár lelkiismeretes, alapos mindenki, de mi az említett szemléletben mások vagyunk. És ezt nem tudjuk a falakon belül hagyni és a stúdióban máshogyan foglalkozni a gyerekekkel. Nálunk alap lesz, hogy minden gyerek szintjén, a tudásának megfelelő tempóban haladjon, folyamatosan legyen sikerélménye. Ezzel elkerüljük, hogy fellépjen a teljesítménykényszer, s az ebből adódó leblokkolás, a stressz, a görcsösség. (képünk: Jelenet A Kis Hercegből - Antoine de Saint-Exupéry)

  A magam részéről pedig igyekszem a zenei oldalon olyan játékokat, terápiás elemeket bevonni a felkészülésbe, s ezt majd a kollégáimnak is javaslom, amikkel a gyerekek önbizalmát, színpadi kiállását erősítsük.

 xbaptista farsang 303

 Jelenet az iskola egyik farsangi ünnepségéből

 

   Kicsit hallgattunk, mindketten értettük, ez így nagyon tömény vállalkozás. Arra azért kíváncsi voltam, lesz-e olyan előadás, mint a Dickens regény, a Karácsonyi ének emlékezetes feldolgozása? Zsuzsa azonnal válaszolt, elmondta, hogy egy évadban két előadást hoznak létre, minden félévben egyet-egyet. Jövő év januárjában tervezik az első bemutatót, a tanév végén, júniusban, júliusban a másodikat. „A magam részéről szeretném, ha lehetőség lenne majd egy néhány állomásból álló turnéra a Budapesten, s a közeli településeken.ˮ

 

  Valahol éreztük, hogy ennyi van a témában, vége az interjúnak. Zsuzsa vett egy nagy levegőt s bemondta az ilyenkor szokásos sluszpoént:

 

  xxBaptist suli Xmas 061„A végére pedig azt mondanám, amit Tatai Erika is megfogalmazott, valahogy így: a jelenlegi iskolarendszerben nem tudnak a pedagógusok csak kátyúzni, mert a meglehetősen merev előírások, elvárások, nem engednek új utat építeni. Csak tömködik a lyukakat legjobb tudásuk szerint.

 

 

  Meggyőződésünk, hogy ez a Stúdió viszont valami új, ezt nem kötik régimódi szabályok. A mai fiatal generációra van kitalálva, belőlük indul ki, és róluk, nekik szól. A fő cél az esélyegyenlősség fontosságára való figyelemfelhívás – a tehetséggondozás mellett természetesen. Ma ez annyira égető feladat, hogy a csapból is ennek kellene folynia. És jó példával előjárni. Mi megkíséreljük mindezt. Nem csak abban a formában, hogy a Gyöngyhalász Művészeti Stúdió tagjai között szívesen látjuk a tehetséges sajátos nevelési igényű gyermekeket, hanem az előadásaink témáinak megalkotásában is ez a szemlélet fog vezetni minket. Igen, új útra léptünk, valami többet, jobbat, mást szeretnénk csinálni úgy, hogy közben ne dobjuk az árokba az alapértékeinket.ˮ

 

  Úgy legyen!

 

 

   Fotó: 10kerkult.hu/archív