AD-blacklist1

2019
dec.
05

A környezeti nevelés eredményei

Írta: szerk

okosuli fekete 7.leadA Kőbányai Fekete István Általános Iskola 2019-ben újult erővel indította és folytatta – a már megkezdett hagyományok alapján – a fenntartható környezeti nevelés megőrzése és továbbfejlesztése terén elért eddigi munkáját. A sikerekről Kiss Kinga küldött beszámolót a 10kerkult.hu szerkesztőségének.

 

 

„Te légy a változás, ha látni akarod a világ változását…” (Mahatma Gandhi)

 

Már az első hetekben kiderült, hogy az új programok nagyon vonzóak mind a diákok és szüleik, mind pedig a pedagógusok számára. Ezzel egyidejűleg ÖKO-munkaközösség is alakult alsós és felsős pedagógusok tevékenységének összefogásával, azzal a céllal, hogy az „öko-szemlélet” fogjon át több tudományterületet is, és nemcsak a természettudományos tantárgyak körében, hanem a humán területen is fő feladata legyen, hogy megismertesse a tanulókkal az élővilág szépségeit és sokféleségét, felébresztvén bennük a szeretetet és felelősséget, hogy felnőttként védjék, becsüljék azt.

   okosuli fekete 2a

 

   Alaptevékenység természetesen az alsó osztályokban a környezeti nevelés, ahol már ökológiai ismereteket is közvetítünk. Az „öko-tevékenység”-ünk ezen a téren is igyekezett minél jobban felkelteni az érdeklődést: bővítettük tankertünket, igyekeztünk madárbaráttá tenni, ellátogattunk több osztállyal az OMÉK kiállításra, csatlakoztunk az Éghajlatvédelmi Szövetség szervezésében létrehozott Klímakiskövetek programjaihoz.

 

   okosuli fekete 6aA 3. és 4. osztályokban a tanulók figyelmét igyekeztünk egyre jobban ráirányítani a bioszféra megőrzésére és fenntartására. A fenntarthatóságra nevelés már a holnap környezeti kihívásaira készíti fel a gyerekeket. Fontos ezen a téren a pozitív attitűd kialakítása az ismeretek gyarapításán kívül is.

   okosuli fekete 8aEzért komposztálót létesítettünk, havi rendszerességgel kertgondozással, növényültetéssel foglalkozunk, illetve madárodúkat, etetőket, itatókat, készítettünk rendszeres programmá téve ezek feltöltését minden osztály számára. Nem véletlen, hogy iskolánk az idei X. kerületi Fenntarthatósági Konferencián díjakat is át tudtunk venni, szorgalmas diákjainknak és tanárainknak köszönhetően. Ezzel együtt természetesen hagyományőrző programjaink, mint a Márton-nap vagy a Halloween sem szorultak háttérbe.

  

okosuli fekete 11.a

 

   A felsős osztályok számára ez a fenntarthatósági program már egy rendszerszemléletű megközelítést követelt az erre szánt tanórákon. Ennek a globális megközelítésnek feltételeznie kell a diákok részéről bizonyos környezeti, gazdasági és társadalmi kérdések olyan értelmezését, ami arra fekteti a hangsúlyt, hogy környezettudatos állampolgárokká váljanak. Ezek a próbálkozásaink is sikeresnek tűntek a tanulók ugyanis lelkesen részt vettek a Világ Legnagyobb Tanóráján, a biodiverzitással kapcsolatos témakörben

           

   Iskolánk több, mint 150 tanulója számította ki saját családjának az öko-lábnyomát, szülői, tanári segítséggel. Hulladék-feldolgozó üzemlátogatást terveznek decemberben és előző hónapban a Mobilitási Héthez is csatlakoztunk, ezzel is közelítve annak az életmódnak a közvetítésére, ami felébreszti a szeretetet és a felelősséget, hogy védjék, óvják az élővilág szépségét.

 

   „A legjobb iskola, amelyben egy ifjú ember megtanulhatja, hogy a világnak van értelme, a természettel való közvetlen kapcsolat” (Konrad Lorenz)

                                                                                                                      

   Ezen erőfeszítéseink, legnagyobb örömünkre, gyümölcsözővé váltak, hiszen a 2019-es év első osztályaiban iskolánk elnyerte az Ökoiskola címet.

   okosuli fekete 14a

 

   November utolsó hetében a Hulladék-felhasználási Hét kapcsán a tanulók – szüleik és pedagógusaik segítségével – ismét nagyszerűt alkottak a hulladékból készült tárgyaikkal, melyekből egy helyi kiállítást rendeztünk.

   Ezúton is köszönjük ezt a támogató szülőknek.

 

Kiss Kinga – öko-munkaközösség

fotó: 10kerkult.hu/OGY