HÉV, troli, földalatti: új utakon
Négy nagy – közvetve Kőbányát is érintő – közlekedésfejlesztési projekt előkészítését, tervezését kezdi meg hamarosan a Budapesti Közlekedési Központ (BKK). A társaság vezetője szerint a tervek a 2014-ben induló hétéves uniós finanszírozási ciklus kezdetére indulásra készek lesznek.
Vitézy Dávid, Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatója kedden, a Heti Válasz „Budapest új dimenziói" című konferenciáján jelentette be, hogy a négy projekt elnyerte Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszter támogatását.
Az első a kisföldalattit érinti, amelynek immár 38 éves járműveit 2020-ig lecserélnék. Emellett tervezik egy Hungária körúti megálló létesítését, amely kapcsolatot teremtene az 1-es villamossal. Vizsgálni fogják zuglói meghosszabbítást is, az ott elképzelt területfejlesztésekkel összhangba hozva.
A másik kulcsprojektnek a 2-es metró és a gödöllői HÉV összekötését nevezte. Mint ismertette, ezzel a „kistarcsai kórház – bevásárlóközpont – M0-ás háromszögben” létrehozott hatalmas P+R parkolóból átszállás nélkül lesz megközelíthető a Deák tér, 25 perc alatt. Kitért arra is, hogy a kelet-pesti kerületekben jelenleg a legrosszabb a tömegközlekedés részaránya, egy közvetlen kötöttpályás kapcsolat ezen jelentősen változtatna.
A harmadik az észak-déli regionális gyorsvasút, „egykori becenevén az ötös metró". Vitézy kifejtette: ezek a projektek nemcsak arról szólnak, hogy új infrastruktúrákat építsenek, a gödöllői HÉV járműparkjának cseréje, infrastruktúrájának megújítása elképzelhetetlen egy jól előkészített uniós projekt nélkül. Ugyanez igaz a csepeli, ráckevei HÉV-ekre – tette hozzá, megjegyezve, hogy a csepeli HÉV szerelvényei 2020-ban 56 évesek lesznek. Mint mondta, a közlekedésfejlesztési projektekben az agglomerációra is figyelni kell, a HÉV-ek felújítása, belvárosba vezetése, metróhálózatba való integrálása erről szól. A déli HÉV-vonalak behozatalát az Astoriáig vizsgálják és tervezik meg, az előkészítő munka a következő hónapokban kezdődik.
A negyedik csoport a fővárosi villamos- és trolibuszhálózat egységes fejlesztési koncepciója. „Ez arról szól – mondta a BKK vezetője – , hogy a budapesti közlekedési rendszertervben van vagy húsz olyan villamos-projekt, ami jónak tűnik, de ezeket érdemben nem tervezték meg, nem dolgozták ki, költségvetést nem készített rájuk senki". A Budapesti Közlekedési Központ ezeket vizsgálja, a legreálisabbakat, leginkább megtérülőket pedig megtervezik.
(MTI, fotó: MTI, Máthé Zoltán)