AD-blacklist1

2013
feb.
02

HC: fontos és kevésbé fontos ügyek

legiiranyitas1 hir24A HungaroControl és a magyar légiforgalmi irányítás fennmaradása és önállósága a tétje az egységes európai légtér kialakítását célzó integrációs folyamatnak Szepessy Kornél szerint. A HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat Zrt. vezérigazgatója úgy véli, a magyar légtér közlekedésének irányítása Budapesten maradhat. Viszont a Kőbányán okozott zajproblémák kezelését elhárítja a társaság.


Szepessy Kornél vezérigazgató az MTI-nek adott interjújában az átalakítások szükségességét részben azzal indokolta, hogy az európai légiforgalmi irányítás gazdasági hatékonysága elmarad az Egyesült Államokétól. Európában sokkal több irányító központ működik, mivel az 1944-es chicagói egyezmény alapján minden európai országnak saját irányító szolgálata van. A felszabdalt légtér miatt sokszor a nemzetközi repülési útvonalak is hosszabbak, így nagyobb a kerozinfogyasztás és a környezeti terhelés. Hozzátette: emellett az átmeneti megtorpanások ellenére az európai légi forgalom folyamatosan nő, a következő 20 évben megduplázódhat, ami szintén nagy kihívások elé állítja a szolgálatokat.
– Európának megújulásra van szüksége a légiforgalmi irányításban is. A hatékonyság javítása négy területen jelenik meg: a repülésbiztonság fokozásában, az irányító szolgálatok gazdálkodási hatékonyságában, a környezetvédelemben és a kapacitások javulásában, azaz a hosszú távon növekvő légi forgalom kezelésében és a késések visszaszorításában. A HungaroControl mind a négy területen az élen jár – mondta.


Tét az önállóság

 

A vezérigazgató szerint reális a lehetősége annak, hogy néhány év múlva akár egyetlen központból irányítják majd a közép-kelet-európai régió légi közlekedését. Ebbe az irányba mutat a funkcionális légtérblokkok létrehozása is, amelyekbe a különböző országok légiforgalmi irányító szolgálatai tömörülnek. Ráadásul az öt legnagyobb uniós államnak nagyon erős az érdekérvényesítő képessége, így könnyen a számukra kedvező irányba terelhetik az integrációs folyamatokat.
– A tét Magyarország légiforgalmi irányításának fennmaradása, önállóságának megőrzése - jelentette ki.

 

Fejlesztés és diplomácia a kulcs


A HungaroControl célja ebben a helyzetben elmondása szerint kettős: az integráció aktív kezdeményezőjeként élen járni a technikai-technológiai fejlesztésekben, a hatékonyság és a versenyképesség növelésében, másrészt mindent elkövetni a magyar légiforgalmi irányítás fennmaradásáért, önállóságának megőrzéséért. Ezt a technikai-technológiai fejlesztések mellett a szakdiplomácia erősítésével érhetik el.
Jelenleg 190 irányító dolgozik a HungaroControlnál, a létszám fele útvonal-, negyede torony-, másik negyede pedig bevezető (approach) irányító. Gondot okoz, hogy a nyáron megnövekvő forgalom miatt nehéz tervezni, részben emiatt több más európai irányító is légtérkorlátozást vezet be, ezzel jelentős késéseket és összességében egymilliárd eurós kárt okozva a légitársaságoknak. Magyarország az elmúlt két évben mindössze nem egész egy másodperces késést okozott.

 

A zajpanaszt nem hallják meg


A vezérigazgató sajnos nem szólt a fővárosi kerületek, így Kőbánya és a társaság közötti ellentétről, amelynek középpontjában az alacsonyan és az éjjel is közlekedő repülők okozta zajhatás áll. A HC szerint a mért átlagértékek nem igazolják a problémát, a lakók egyedi mérései viszont igen. A Kőbánya polgármestere többször is kapcsolatba lépett a HC-vel, nyílt levelet is közzétett, amelyek során a megfelelő mérések elvégzését, a szabályos légifolyosók és magasságok használatát, a szabálytalan beruházások felfüggesztését kéri, illetve elsőre tisztességes, szakmailag megalapozott válaszokat a felvetésre, „mert eddig a felszínes pr-szövegeket tartalmazó válaszokon, brossurákon kívül mást nem láttak a kőbányaiak". A HC szinte mnden megkeresést hárított, nem hajlandó megegyezni.


(MTI - 10kerkult.hu)