Kőbánya, a plázák foglya
Örvendetes, hogy eltűnt Kőbánya határáról a szégyenfolt, és helyén, a pénteken megnyíló KÖKI Terminállal együtt egy új, korszerű csomópont létesült. Ugyanakkor a közeljövőben, a kerületben és környékén, összesen tizenkettő pláza/bevásárlóközpont működhet egyszerre!
Október 14-én egy új óriás „kel életre” Kőbánya és Kispest határán: a KÖKI Terminál. Az avítt, koszos, rongyos, málló, kopott narancssárgás, anno a köznyelvben simán csak Kökiként hívott helyszín helyére épült a modern bevásárlóközpont. Az üzleteket felvonultató, egyben szabadidős programokat is kínáló pláza környéke is újjávarázsolódik: divatos szóval élve intermodális (több közlekedési formát magában foglaló) csomópontként funkcionál majd.
És, hogy a terminál óriás, az nem vitás. Aki a szemének hisz az már eddig is láthatta, hogy a Sibrik úti felüljáró végén hogyan nő egyre magasabbra. Aki pedig a tényeknek hisz, annak álljon itt néhány adat: 60 ezer négyzetméter bérbe adható terület, 7 ezer négyzetméter irodaház, 1900 férőhelyes parkolóház.
Kétségtelen számtalan kedvező hatása van/lesz a KÖKI Terminálnak. A repülőtérről a városba igyekvő külföldi immár egy minden igényt kielégítő környezettel szembesül, a munkába járóknak nem kell az orrfacsaró bűzben naponta átkelni, rengeteg üzlet és ezáltal rengeteg munkahely létesült, szebb lett a kispesti Vak Bottyán utca, a felüljáró végén lámpás kereszteződés segíti a közlekedést.
Nyolc plusz négy?
Ám egy fontos tényt nem lehet figyelmen kívül hagyni. Mivel az új helyszín (újdonságként) önmagában is vonzza majd Budapest más pontjáról és az agglomerációból érkező látogatókat, és közülük valószínűleg többen is autóval keresik fel, Kőbánya közvetett és közvetlen környezetterhelése (zaj, kipufogógáz, rezgés stb.) emiatt fokozódik. Persze ez nem az új pláza hibája, ha úgy tetszik, csupán a mellékhatása.
Viszont ha tovább tekintünk, érdekes kép rajzolódik ki: Kőbánya gyakorlatilag a bevásárlóközpontok foglyává válhat!
Vegyük is sorba ezeket. Ugye itt a legújabb, a KÖKI Terminál a kerület közigazgatási határától néhány méterre. Jelentős látogatottságot és közúti forgalmat generál a határon belül lévő Árkád Üzletközpont – amelynek a közeljövőben új szárnya is épül –, ugyancsak vonzó a Sibrik út menti Family Center és az innen néhány méterre lévő CBA Bevásárlóudvar. A szomszédban, a Határ út mentén üzemel a népszerű Europark, az Árkád mellett a Sugár Üzletközpont, a Kerepesi úton az Aréna Pláza, a Népliget sarkától pedig két villamosmegállónyira a Lurdy Ház. Ez eddig nyolc (!) jelentős méretű és komoly mennyiségű közönséget magához szívó üzletház.
A Pest közepére koncentráló „plázainváziónak” azonban nincs vége: elvileg a Mázsa térre álmodott Origo City is az lesz, ha a terület két magántulajdonosa egyszer egyezségre jut a perükben, aztán a kerület keleti-északkeleti határán, a már Rákosmentén lévő Határhalom utcába is hasonlót terveznek. Ha hinni lehet egy-egy korábbi VIII. és IX. kerületi szabályozási tervnek, akkor előbbi az egykori Józsefvárosi pályaudvar helyén irodákkal, lakásokkal együtt kereskedelmi-, vendéglátó-és szolgáltató funkciójú övezetet, utóbbi a volt Bolyai katonai főiskola helyén – a Népliget, illetve a Volánbusz-pályaudvar mellett – hasonló jellegű területet alakítana ki. Lehet, mondani, hogy nem „az”, de a hivatalos megfogalmazást nehéz másként, mint plázaként értelmezni. És persze ezek is Kőbánya közvetlen közelében lennének!
Csak torzó ne legyen
Számoljunk csak és nézzünk előre! Ha ezek az egyelőre a tervezőasztalon lévő épületek majdan megvalósulnak, a X. kerületben és szomszédságában összesen együtt tizenkettő (!) nagy – vagy még nagyobb – bevásárlóközpont működne!
Minden építészeti, városrendezési és gazdasági elemzés helyett már a felsorolásból józan paraszti ésszel is kikövetkeztethető, hogy mivel az áruházakat előszeretettel keresik fel tömegesen az érdeklődők, a Kőbányát érintő és/vagy átszelő, a plázák felé irányuló autóforgalom hatásai (lásd mint előbb: zaj- és rezgésterhelés, széndioxid- és egyéb porszennyezés) döntően ezen a 32,5 négyzetkilométeren csapódnak majd le. És, akkor még nem is említettük, hogy a tizenkét centrum gyakorlatilag totálisan hazavágja a helyi és a környéki kiskereskedőket.
Újfent leszögezzük: mindezzel nem a régebbi, az új vagy a leendő plázákat, illetve azok tulajdonosait bántjuk, hiszen a beruházók ott és úgy építenek, ahogy és amikor a feltételek megengedik. Csak azt nem értjük: magasabb döntéshozói helyeken nem tűnik fel senkinek, hogy egy szűk körzetben túl sok ennyi pláza? És az sem szúr szemet, hogy az egyenkénti mellékhatások összeadódnak? És az sem, hogy Budapesten – Kőbányán – nem csak fogyasztók élnek, hanem LAKÓK is?
Azt pedig végképp nem szeretnénk, ha ezek egyike-másika majd évtizedek múltán afféle csúf, kiüresedett torzóként magasodva utalnának egy korábbi korszakra…
(fotók: 10kerkult, kokiterminal.hu)