AD-blacklist1

2012
már.
08

25 év – Világsztár a KÖSZI-ben

Írta: Oszvald György

pszk sakk 054leadAz idén huszonöt éves Pedagógiai Szolgáltató Központ jubileumi programjának második napján Polgár Judit világszerte ismert és elismert sakkozót köszönthették az érdeklődők.  Előadása a sakkozásnak a gyermeki készségekre, a személyiség fejlődésére kifejtett hatásairól szólt.

 

   pszk sakk 063A sakkozónőt Révész Máriusz (képünkön Polgár Judittal) mutatta be a KÖSZI színháztermét megtöltő közönségnek. Már, ha egyáltalán Polgár Juditot, a legendás Polgár-nővérek egyikét (Zsófia és Zsuzsa a másik két nővér – a szerk.), a világhírű sakkozót be kellett bárkinek is mutatni! Révész egy kedves titkot is megosztott az érdeklődőkkel: „Judit tegnap még Brazíliában népszerűsítette a sakkot, holnap Franciaországba utazik. Azért, hogy a korábban elvállalt prezentációt megtarthassa, visszautasított egy előadást Sao Paolóban. Igaz, ennek – rajtunk kívül – talán a férje örült a legjobban, mondván, legalább egy napig együtt van a család.” Ha Judit csemetéi nem is, férje és nővére, Zsófia a nézőtéren követte az előadást.

  Amellett, hogy Révész megköszönte a részvételt, néhány szóban bemutatta Kőbánya sakk életét. Hangsúlyozta, nem a sakkozás oktatása a fontos, hanem a készségek, ezen keresztül a gondolkodás fejlesztése. S ha ez a munka eredményeket hoz Kőbányának, az külön öröm. A rövid ismertetés nemcsak Polgár Juditnak, de számos érdeklődőnek is újdonság volt.

 

   pszk sakk 082Bevezetőjében Polgár Judit elmondta, hogy nagy erővel lobbizik egyfelől az EU elnökségénél másrészt a magyar sportvezetésnél, oktatási szakembereknél, hogy a sakk bekerülhessen a tantervbe, kötelező vagy támogatott tantárgyként. Mint mondta, ez a munka jól halad, az aláírásgyűjtésekkel már elérték, hogy a téma napirendre kerülhessen az EU-ban. Természetesen, ez után nagyon kemény munka jön, a komplett szakmai anyag kidolgozása a feladat.

   A diákon brazil kisgyerekeket mutatott, s elmondta, akármerre járt, óriási érdeklődés kísérte tevékenységét. Mindenki arra volt kíváncsi, a sakk hogyan illeszthető be az általános iskolai oktatás rendszerébe? Erre néhány példát mutatott a Sakkjátszótér című könyvéből. Az egyik alapvetés a sakktábla vízszintes-függőleges osztását használja ki: könnyen lehet labirintust kialakítani a mezők lehatárolásával, s a folyosókon például a bástya  haladását szimulálni. Ezt a „játékot” a gyerekek nagyon szeretik. Vagy a matematika alkalmazásában könnyű egy libikókát szerkeszteni, amely egyik végére meghatározott pontértékű figura kerül. A feladat az, hogy a felkínált és saját pontértékkel rendelkező többi figurából hányat kell a másik végére rakni, esetleg hányféle megoldással, hogy a libikóka egyensúlyban legyen.

 

   pszk sakk 103Majd a törekvéseit a 2011. évi Polgár Sakk Nap eseményeiről készült rövid videó bejátszással mutatta be. Ez jó alkalom volt arra, hogy elmondja, még aktívan sakkozik, versenyekre jár, de már nem olyan aktív, mint korábban. Több figyelmet szentel a családjának, gyerekeinek. A sakk népszerűsítését sem hagyja ki, ezt párhuzamosan végzi egyéb tevékenységeivel.

   Előadása végén kérdésekre válaszolt, melyek közül hadd emeljünk ki – önkényesen – egy érdekességet! Szót kapott egy úr, s elmondta, sok évvel ezelőtt, amikor Judit Kőbányán járt sakk-versenyen, vele is játszott szimultánt. „Emlékszik-e rám, Juditka?” – szólt a kérdés. Némi tétovázás után jött a válasz, Izsók bácsi, ugye? Majdnem, de csak egy betű hibádzik, Izsó István vagyok (képünkön) és csodálom az emlékező tehetségét! Persze, nem maradhatott anekdota nélkül az emlékezetpróba. Pista bácsi elmondta, hogy a felesége éppen azt duruzsolta a fülébe, hogy minek játszik egy bajnokkal, ezért elnézett egy állást, kikapott. Ezen nemcsak Polgár Judit, de mindenki jót derült. 

 

fotó: 10kerkult.hu/OGY


Komment

Minden ünneprontás nélkül szeretném megosztani az olvasókkal egy észrevételemet. Nem kívánom lebecsülni azokat az erőfeszítéseket, melyek révén Plgár Judit Kőbányán tartott előadást! Nem kívánom lebecsülni a kiváló sakkozó zsenijét! Nem kívánom alábecsülni törekvéseit a sakk népszerűsítése terén! Nem kívánom lebecsülni jól szerkesztett, látványos prezentációját. Sőt, mindzekről csak felsőfokban lehet beszélni!

De bennem óriási űr maradt, már ha komolyan veszem mondandója címét: A sakk képesség és személyiségfejlesztő hatása. Erről ugyanis gyakorlatilag semmit sem tudtam meg. Nagyon jó tudni, hogy Brazíliától Japánig milyen szeretettel fogadják őt, milyen sokan kíváncsiak rá, nagyon jó tudni, hogy van egy könyve, amelyben közkinccsé teszi, hogyan kell megtanítani bárkit sakkozni, nagyon jó tudni, hogy létezik Polgár Sakk Nap, s nagyon jó tudni, hogy van olyan óvoda - Kőbányán kívül is - ahol komolyan veszik a sakk oktatását, a sportág megszerettetését, már 4-5 éves korban!

   Nagyon jó lett volna tudni a tömény önreklámon túl, hogyan is működik a sakk készségfejlesztő hatása? Milyen kísérleteket végzett? Milyen eredményei vannak ezeknek? Hogyan változott, változik meg a gyermek személyisége? Milyen szakaszai vannak a fejlődésnek? Hány év alatt lehetett mérni, kimutatni a fejlődést? Esetleg összevetés egy nem sakkozó kontroll csoporttal? Nem arra gondolok, hogy 5 vagy 6 nap alatt tanulta meg egy kisiskolás a lépéseket, szabályokat! Hanem arra, hogy milyen készségei is fejlődtek a sakkozás hatására? Hogyan alakult a személyisége? Vagy megtudom, ha megveszem a könyvét? Vagy beiratkozom egy sakk-kurzusára? 


Polgár Zsuzsa nevét reklám nélkül is nagy- és arany betűkkel írják Magyarországon! De ez a prezentáció - sajnos - mellécsúszott. Szerintem "önmatt" volt.


Oszvald György