AD-blacklist1

2017
dec.
12

Mintha május lenne…

Írta: Oszvald György

SztL Isk cserebogar 356leadNegyedik alkalommal rendezte meg tehetségprogramja részeként a Cserebogár prezentációs verseny döntőjét a Szent László Általános Iskola december 8-án. Hat pályamunka, hat kis csapat igyekezett meggyőzni a zsűrit, hogy ők a legjobbak.

 

 

Talán nem tévedünk nagyot, ha azt mondjuk úgy 13-14 évesen a diákoknak nemigen van olyan témája, amit egy élet kutatási feladatának választanának. Az viszont biztos, vannak olyanok, melyek felkeltik érdeklődésüket, s szívesen foglalkoznak velük, elmélyedve a részletekben, igyekezvén minél többet megtudni róla. Ilyen lehet egyes országok kultúrája, szokásaik, az élet fejlődésének fázisai, a színek világa, matematika, biológiai „rejtélyek” feltárása vagy éppen napjaink elektronikus, digitális kütyüjeinek rejtelmei. Bizony, 20-30 évvel ezelőtt a scifi filmekben látott kommunikációs eszközökön – videofon és társaik – álmélkodtunk, ma egy átlagos okostelefon is képes arra, hogy a beszélgető partnert megjelenítse.

 

   Az ismeretek birtoklása hozza magával, hogy azt nemcsak egy szűkebb, azonos érdeklődésű baráti körben mondja el a diák, de egy nagyobb közösség előtt is. Ennek lehetőségét biztosítja a Szent László Általános iskola kezdeményezése, a Cserebogár program. Szerkesztőségünk – egy egész napos program részeként – 2014-ben írt az első versenyről, ebből idéznénk egy gondolatot.

 

 

   SztL Isk cserebogar 265Azt kérdeztük Ivánné Vidra Mária igazgatóhelyettestől (képünk), miért és miből (kiből) lesz a cserebogár? A válasz ez volt. „Hát, éppen az idézett szólásból. Mert, ha végig nézünk ezeken a gyerekeken, vannak közöttük olyanok is, akik a kevésbé eredményes tanulók közé tartoznak. De mégis, bele mernek vágni egy ilyen versenybe, összeraknak egy kerek-egész munkát, kiállnak vele 40-50 gyerek elé, s előadják. No, az igencsak tiszteletre méltó teljesítmény, ráadásul, többen még csak hatodikosok. És, ha ebbe az irányba terelgetjük őket, előbb-utóbb elérnek arra a szintre, ahol a nyolcadikosok tartanak. Így jön képbe a cserebogár – magyarázta a névadást az igazgatóhelyettes, hozzátéve, hogy az alapötlet az Apáczai Csere János Gimnáziumtól származik.”

 

   A 2017. évi versenyt ugyancsak ő vezette le. Bevezetőjében elmondta, az „idén 13 rendkívül színvonalas pályázat érkezett”. Nos, ezeket zsűrizték, s a hat legjobbnak ítélt prezentáció versenyzett a Cserebogár díjért. A kisorsolt sorrend szerint:

 

Természetesen, matematika! – Kalmár Emese, Egervári Gréta, Romsics Nóra;  Gyere velünk, utazzunk a Föld körül! – Takács Luca Sára, Kaszanyitzky Blanka; A 2. Föld – Torda Ábel Endre, Gál Krisztián; A VR és AR – Dao László, Habina Dániel, Kálló Márton; Az ősemberek kora – Matyóka Réka; Láttál már szemüveges nyulat? – Hurubás Anna, T. Kovács Adrienn.

  

SztL Isk cserebogar 014  Ivánné Vidra Mária bemutatta a zsűrit: balról Galassy Katalin (Felnőttek Gimnáziuma Pestszentlőrinc-Pestszentimre); Holler Judit (Magyar Természettudományi Múzeum);  Gyovai Rafa Martin (Weöres Sándor Gimnázium) és Remetei Dániel Trefort Ágoston Két Tanítási Nyelvű Szakgimnázium), a tavalyi verseny győztesei; Fehérvéri Vilmos (Keleti Károly Közgazdasági szakgimnázium), a verseny ötletadója; Radácsi Tivadar matematika, informatika tanár (Kocka-Forma Bt.).

 

   Ezután kezdetét vette a prezentációk sora. Feljegyeztünk néhány gondolatot, sőt, tippeltünk a győztesre is. Hadd tegyük hozzá, a három esélyesünk közül került ki a győztes.

 

   SztL Isk cserebogar 116A választott feladatok szerkesztése logikus volt, mindenhol szerepelt a témaválasztás indoklása, nagyon gazdag volt az illusztráció, a választott jelenség alkalmazása, megjelenési formái, saját készítésű szemléltető eszközöket láthattunk, de nem hiányzott a sorból a virtuális valóságot láttató szemüveg sem: a srácok körbeadták a zsűrinek és a közönségnek is. 

 

SztL Isk cserebogar 138

   Ahol lehetett, saját kísérleteket dokumentáltak rövid videóval, fotókkal. Nem hiányzott a humor sem: a matekos lányok egyikén előadás közben szemléltették az aranymetszés szabályát, s megállapították, hogy Emese testalkata arányos.

 

   Az okostábla használata és a nyilvánosság előtti élőbeszéd is a korosztályuknak megfelelő színvonalú volt. Sőt. Bár izgultak, de mondataik szabatosak voltak, szép magyarsággal formálták azokat. Többnyire jól kommunikáltak a közönséggel, de tapasztaltuk azt is, igaz ritkán, hogy – főleg az ábrák, fotók magyarázatánál – a tábla felé fordulva, lényegében az eszköznek magyaráztak. Az előadások igényességét bizonyította a prezentációk végén közölt bőséges irodalom, forrásmegjelölés.

   

   A zsűri értékelése lényegében alátámasztotta meglátásainkat. Az eredményhirdetésnél minden zsűritag értékelt néhány mondattal egy-egy prezentációt; a gyerekek emléklapot és apró ajándékot kaptak. Megjegyeznénk, már csak a rend kedvéért is, hogy a döntőbe nem került tanulók is emléklap elismerésben részesültek.

   

SztL Isk cserebogar 397  A Cserebogár díjat végül a Természetesen, matematika! című prezentáció nyerte el. Balról: Romsics Nóra, Egervári Gréta, Kalmár Emese.

 

   A három 8.Z-s lánynak Ivánné Vidra Mária igazgatóhelyettes adta át a plaketteket, majd elkészült a díjátadós fotó is. Nem hagytuk ki a lehetőséget, s egy villáminterjút készítettünk a lányokkal.  

 

   SztL Isk cserebogar 025Hányasotok van matekból?

   – Ötös, ötös, ötös.

   – El tudtok képzelni más jegyet is?

   – Gréta: Igen, Emese hozzá tette, de az csak elképzelés.

   – Sok más matematikai érdekesség van, például a különféle sejtések, köztük a Goldbach-sejtés, a halmazelmélet és mások. Miért a Fibonacci sorozatot választottátok?

   – Közös döntés volt – mondta Nóra. És azért döntöttünk a matek mellett, mert nagyon szeretjük Edit nénit (Erdeiné Krobák Edit matematika tanárnő, felkészítő -a szerk.), sajnos beteg lett, így nem tudott itt lenni ma, fűzte még hozzá.

   – Emese! Te élő tesztalany voltál az előadásban. A te ötleted volt?

   – Nem egészen, Edit néni javasolta, hogy élőben is mérjünk le valakit. És én lettem a kísérleti nyuszi.

   – Nagyon sok alkalmazást, példát mutattatok be. Ezek a kutatások eredményei vagy már ismertetek néhányat?

   – Gréta: Néhányat tudtunk, amit viszont azonnal vágtunk, az a nyulak szaporodása volt.

 

   A lányok még elmondták, a plakettnek, oklevélnek külön helye van otthon, s nagyon örülnek, meg hogy jobbulást kívánnak Edit néninek és köszönik a segítséget.

   Mintha május lenne decemberben: „cserebogár inváziót" láttunk. Hisszük, hogy mind a 13 pályázat készítőiből „cserebogarak” lesznek, bármilyen témát is választottak 2017-ben!

 

Cikkünkhöz képgaléria tartozik – ITT

Fotó: 10kerkult.hu/OGY

 

A 10kerkult.hu portálon nincs fizetős tartalom, de a cikkeink pémzbe kerülnek. Álljon mellénk, támogassa a szerkesztőséget, hogy fejlődhessen! És, hogy miért is tegye? A válaszok a képre kattintva olvashatók.

tamogato tabla 400px