AD-blacklist1

2017
nov.
01

A számok és a Lego

Írta: Oszvald György

SztL suli LEGO matek 011leadLegózás közben ismerkedtek a számokkal a Szent László Általános Iskola 1.A osztályában az apróságok egy október végi matek órán. Egytől tízig, oda-vissza, párosak és páratlanok. No, és a Lego…

 

 

 

 

Különleges számtan órára szólt a 10kerkult.hu szerkesztőségének meghívása. Nem titok, erős az érdeklődésünk az általános gyakorlattól eltérő oktatási módszerek iránt, így örömmel tettünk eleget Menyhárt Sándor kérésének.

   

SztL suli LEGO matek 008

 

   „Magyarországon a 2016/2017-es tanévben egyre nagyobb szerepet kapnak a LEGO Education által forgalmazott oktatási célú termékek. Jelenleg hazánkban 50 általános iskola lett felszerelve a matematika oktatását segítő „MoreToMath” készlettel. A kísérleti program sikerességét látva, a kormány tervei szerint ez a szám emelkedni fog. Céljuk, hogy minél több iskola használja a LEGO oktatást támogató eszközeit, hasonlóan a világ egyre több országához. … A termékekhez tartozó szoftveres támogatások alkalmazásával pedig a feladatok megoldása közben a tanulók digitális kompetenciája is fejlődik.” – olvasható az Eszterházy Károly Egyetem honlapján, egy 2016-os pedagógus tanári továbbképzésről szóló cikkben.

   Szerkesztőségünk pedig örömmel vette a meghívást a Szent László Általános Iskola 1.A osztályának bemutató számtan órájára. Annál is inkább, mert ezen a különleges órán a kerület óvodáinak óvónői is részt vettek.

 

   SztL suli LEGO matek 083Azonnal kiderült, a gyerekek nem ezen az órán kezdtek el ismerkedni a számokkal. Magabiztosan sorolták emelkedő és csökkenő sorrendben 1-től 10-ig, hiba nélkül oldották meg a játékos formában illusztrált számbontásokat (például 2 + 3 = 5) a számkártyákkal.

   A számok sorában a 0 értelmezése sem okozott gondot számukra.

 

   Nekünk izgalmas volt az a megoldás, hogy az 5 páratlan jellegét az osztály előtt, a vállalkozó kedvű társaik megfelelő elrendezésével mutatták be. Csigás Andrea tanító néni a negyedik sorban ülőket és Mátét hívta a tábla elé. Azt kellett bebizonyítani, hogy az 5 valóban páratlan szám. Máté elrendezte társait, kettőt-kettőt szélre, egyiküket pedig középre, s indokolt:

   –  Két gyereknek van párja, egynek nem jutott, ezért az 5 páratlan szám – mondta meggyőződéssel.

   SztL suli LEGO matek 062

 

   A változatos rávezetés és a korábban tanultak felidézése után elővették a Lego dobozokat, majd maguk elé helyezték, kinyitották, s kivették az alaplapot. Figyelték Andrea tanító nénit, aki a laptopról a kivetítőre varázsolta a feladatot. Egyikük elismételte a feladatot. "Helyezd el a táblán alulról a harmadik sorba a piros, négy egységet tartalmazó elemet, úgy, hogy a sorban az utolsó két gombüresen maradjon!" Természetesen, a feladat megértéséről meggyőződött: kérte az egyik kislányt ismételje el mit és hogyan kell csinálni, s jól tette, mert az eredeti utasítás szerint a sor elején, a bal oldalon kellett a két gombnak üresen maradnia.

 

   SztL suli LEGO matek 095Andrea igyekezett mindenki megoldását megnézni, majd a laptophoz lépett, s megmutatta a helyes megoldást. – Mindenkié ilyen?  – kérdezte, s látható örömmel nyugtázta, tanítványai jól oldották meg a feladatot.

   Persze, a feladatot lehetett „ragozni” is. Alkalmazva a számbontás elvét, két darab két egységes elemet, majd az 1+3 variációt kellett az előzőre helyezni, végül egy újabb négy egységes elemmel kellett lezárni.

   Andrea néni igyekezett megnehezíteni a dolgukat, mert például a három tagú elemet körül írva ismertette: – Vegyél elő egy olyan elemet, mely eggyel több egységet tartalmaz az előbb felrakott elemnél.  

   Figyeltük a gyerekek arcát: nagy igyekezettel hajtották végre a feladatokat, néha lopva a másikra néztek – egyfajta kontrollként – vajon jól rakták-e fel az elemeket?  

   Az óra vége felé a használt elemekből egy kígyót kellett kirakniuk a gyerekeknek.

 

SztL suli LEGO matek 077

 

   (Nem lehetett kihagyni egy kihagyni egy mókás számértelmezést. Engedélyt kértem Csigás Andrea tanítónőtől a bemutatásra. Azt kérdeztem a gyerekektől, mi történik, ha vége az előadásnak és ki akarjuk fejezni, hogy tetszett? Azonnal válaszoltak: megtapsolják. Megdicsértem őket, jók voltak az órán, tapsolják meg egymást. Nevetve tettek eleget a kérésnek. Ezután máshogy fogalmazva mondatm el, mit szeretnék. – Ügyesek voltatok, ezért kérek egy tapsot! No, itt majdnem mindenki „bejött a csőbe”. Ugyanúgy tapsoltak, mint az előző alkalommal, holott vajóban azt kértem, egyszer üssék össze a tenyerüket. Anyanyelvünk szépsége… Nagy nevetés közben ismételtük meg, immár sikerrel, a feladatot. Ezúton is köszönöm a lehetőséget. O.Gy.)

 

   Feladatkiosztás, megoldás, ellenőrzés, értékelés, közben megerősítés sok-sok dicsérettel. Egy jól kézben tartott óra. Ezt láttuk, s azt gondoljuk, egy csomó egyéb dolog, amikre nem is gondoltunk, jelen volt az órán. Illetve, egy valami nyilvánvaló volt: a játék!

 

  Rövid keresés után találtunk rá erre a filmre. Nem haszontalan végignézni!

 

 

fotó: 10kerkult.hu/OGY

 

Álljon mellénk, támogassa szerkesztőségünket, hogy fejlődni tudjunk! Katt a képre!

tamogato tabla 400px