AD-blacklist1

2017
már.
01

Estöri – döntőben a Zrínyisek

Írta: Oszvald György

estori 143leadAz Esterházy Magánalapítvány kiemelten fontosnak tartja, hogy Magyarországon végezzen olyan kulturális, oktatási, közismereti tevékenységet, melynek középpontjában a történelmi múlt megismerésének, a hagyományok őrzésének elősegítése áll. Az alapítvány idén először szervezett országos történelmi versenyt.

 

 

A bevezetőben megfogalmazott gondolatok lényegében a kismartoni székhelyű Esterházy Magánalapítvány küldetésének megfogalmazása. A felsorolást ki kell egészíteni azzal, hogy a küldetésben nevesítették a kulturális örökség védelmét, a hagyományok ápolását is.

 

    estori 26A 2016/17-es tanévben a 10. osztályos középiskolásoknak első alkalommal megszervezett országos történelmi verseny középdöntőjének második napján Czigány Balázs, az Esterházy Magánalapítvány igazgató-helyettese (képünk) tovább bővítette a kört a délelőtti megnyitón.

   – Az ismeretek megszerzésének, feldolgozásának és továbbadásának elég sok módja, formája lehetséges. Erre egy lehetőség a rendkívül magas színvonalú OKTV, az Országos Középiskolai Tanulmányi Verseny. Szeretnénk, ha mi versenyünk E betűjét az O helyére írva – mutatott a logóra – egy hasonló színvonalú verseny nőne ki a mostani kezdeményezésből. A szellemes megjegyzést vidám nevetés, taps fogadta.

 

   A továbbiakban elmondta, hogy nem egészen 9 hónap telt el a verseny meghirdetésének eldöntése óta. Örömmel állapította meg, hogy a tervük valóra vált, sőt, az oktatási tárca, a Klebelsberg Központ, a Nemzeti Levéltár és az MTA egyes intézményeinek támogatását élvezve rendezhették meg.

   Czigány Balázs is utalt arra, hogy életünket körbeveszik a különféle digitális kütyük, s a mai fiatalok, de a kicsit idősebbekre is igaz, nem tudnak létezni ezek nélkül. Ezt figyelembe véve tervezték meg a feladatokat. – Azt szerettük volna, ha a fiatalok a rendelkezésükre álló eszközöket, felületeket nem csak a szmájlik, a lájkok küldözgetésére használják, hanem a feladatok megoldására, prezentálására is. A várakozásainkat messze felülmúlva, több mint 100 csapat jelentkezett a versenyre – magyarázta.

   Megosztotta azt is a jelenlévőkkel, hogy a verseny eredményeként az Esterházy Magánalapítvány az Akkreditált Tehetségpont bejegyzésének küszöbén áll. Végül megköszönte a diákok, a felkészítő tanárok, a szülők, s a szervezésben közreműködők segítségét, támogatását.

  

estori 61

  A középdöntő mezőnye a megnyitó után

 

   A megnyitó beszédekben elhangzott, hogy ez a fajta versengés azért jó, mert a diákok érvényesíteni tudják saját egyéniségüket, testre szabottak a feladatok, s nem a hagyományos teszt-lapos formát követik. Ezen a módon kívánják érvényesíteni a több fordulós történelmi vetélkedő alapvető célját, mi szerint a tanulók önálló ismeretszerzés, kutatás segítségével megismerjék az Esterházy család történetét, Magyarország történelmét, a korszak kultúráját és életmódját. A verseny kiemelt feladatának tekinti, hogy olyan új irányvonalat mutasson, mely teret enged a fiatalok kreativitásának.

 

   Nos, szerkesztőségünk kíváncsi volt arra, hogyan igazolják vissza a diákok a megfogalmazott célokat, módszereket, a Z-generáció életérzéseit. A soproni Széchenyi István Gimnázium 10.B osztályos diákjaival beszélgettünk.  

   estori 126 Nehéz volt vagy nem okozott gondot a feladatok rendhagyó módon történő teljesítése, megoldása?

   – Csuka Cecília: Izgalmas és érdekes feladatokat kaptunk, valóban kihívást jelentettek. S éppen azért, mert élveztük, aránylag gyorsan ráhangolódtunk. Jobb volt, mintha egy hagyományos, iskolapadban ülős tesztlapon ikszelgettünk volna.  

   – Okozott-e gondot a technika kezelése?

   – Cs.C.: Igazság szerint nem voltak technikai gondjaink, sok segítséget kaptunk a barátoktól, a tanárainktól. Talán az volt a legnehezebb, hogy hidegben, néha szitáló hóesésben forgattunk.

   estori 202Két csapattal is a középdöntőben vagytok. Hogyan osztottátok el, ki melyikbe kerüljön?

   – Molnár Ferenc Róbert: Ez könnyen ment, hiszen két osztályba járunk. A másik csapat a 10.A-s társaság. Három csapat nevezett a sulinkból, ketten jutottunk túl az első fordulón.

   – Azt mondják, a lányok képviselik inkább a kutatós alkatot: adatolnak, keresnek, listáznak. Valóban így van?

  – Mike Petra: Úgy gondolom, én inkább a kommunikációt viszem, és majd az előadáson bebizonyosodik, hogy a mi esetünkben nem igaz az állítás. Közösen dolgoztunk mind az adatgyűjtés, mind a feldolgozás során. Ehhez sok segítséget kaptunk a tanárunktól, Robotka Csabától. (képünkön balról: Mike Petra, Csuka Cecília, Molnár Ferenc Róbert)

 

A május 3-ai döntőbe jutott csapatok:

 

Újpesti Könyves Kálmán Gimnázium, Budapest

Budapest XVII. Kőrösi Csoma Sándor Általános Iskola és Gimnázium

ÖSB-Österreichische Schule Budapest – ELTE Apáczai Csere János Gyakorló Gimnázium

Szent István Királyi Zeneművészeti Szakgimnázium, Budapest
SZTE Gyakorló Gimnázium és Általános Iskola, Szeged

Sopron Széchenyi István Gimnázium – 10.B

Sopron Széchenyi István Gimnázium, – 10.A-2

Ráckevei Ady Endre Gimnázium

Selye János Gimnázium, Komarno

Batthyány Lajos Gimnázium, Nagykanizsa

Németh László Gimnázium Hódmezővásárhely

Czuczor Gergely Bencés Gimnázium, Győr

Czuczor Gergely Bencés Gimnázium, 10.A, Győr
Budapest X. kerületi Zrínyi Miklós Gimnázium  (a csapat a középdöntő első napján szerepelt)

 

A döntő helyszíne: Kismarton, Schloss Esterházy – az Estreházy Kastély  

 

   Nem kívánunk minősíteni, de amellett nem lehet elmenni szó nélkül, ha már Z-generációról beszélünk, hogy a középdöntő kommunikációja (bár nem hivatalos osztályzat, de) 5*-t érdemel. Kihasználták a különféle közösségi megosztó portálok lehetőségét, az élő adást a facebookon, a szervezők gondoskodtak arról is, hogy a napi hírekbe több televíziós csatornán is bekerüljön a verseny. Az egyiket IDE kattintva tekinthetik meg.

 

   estori 39Czigány Balázs úgy fogalmazott, hogy merész vállalkozás volt elindítani ezt az országos versenyt; amit láttunk, tapasztaltunk, a szerint nem is értjük, miért is?  

   Talán a gondolkodásmód, az újszerűség miatt? Nemigen. Menyhárt Sándor (képünkön Erdeiné Krobák Edittel) azt mondta, vannak iskolák, ahol egyes anyagrészeket hasonló módon dolgoznak fel. Náluk, a kőbányai szent László Általános Iskolában – igaz, nem órarendi körülmények között, de – hasonló szellemben zajlik a „kis tudósok” Cserbogár prezentációs versenye. Volt szerencsénk legutóbb is részt venni ezen és tudósítottunk is róla.

   Vagy a kísérő programok megléte volt gond? Ez sem a merészségre vall, inkább a helyzetfelismerésre. A helyszínen, a Magyar Tudományos Akadémia Könyvtár és Információs Központ földszintjén egy csodában gyönyörködhettek a diákok: 80 év után ismét látható a Szózat eredeti kézirata egy fantasztikus Vörösmarty-kiállításon. Ráadásul a gyerekek szakértő tárlatvezetést is kaptak! De a gyerekek prezentációja előtt – aki éppen erre volt kíváncsi – egy rövid előadással mutatták be a könyvtár létrejöttét, fejlődését.

   Hát, lehet ezt vállalkozást merész kezdeményezésnek nevezni, de szerkesztőségünk inkébb egy jó időben történtő, s előbb-utóbb nagy valószínűséggel szükségszerűen bekövetkező lépést lát benne. A merészség talán annyiban igaz, hogy kicsit elébe ment a valós állapotoknak. Volt már ilyen lépésre példa a történelemben.

 

   Szerkesztőségünk egy kiválóan szervezett, minden részletre figyelő versenyt látott (legalább is annak második napját), s külön örülünk annak, hogy ebben a Szent László Általános Iskola Menyhárt Sándor vezette stábjának is szerepe volt. – Sokszor találkoztunk, egyeztettünk az alapítvány munkatársaival, s alapos, átgondolt munka volt ez a verseny – értékelt Menyhárt Sándor az eredményhirdetés után.

 

Cikkünkhöz képgaléria tartozik – ITT

Fotó: 10kerkult.hu/OGy