AD-blacklist1

2013
jan.
27

Kulturális barangolás a Nyugattal

magyar turizmus zrt logoA kortárs irodalom és a kulturális turizmus párosításával igyekszik az irodalomkedvelők figyelmét felkelteni a Magyar Turizmus Zrt. A Nyugat Itthon kampánnyal igen különleges módon, a kortárs költők és írók szemével, kiváló előadóművészek tolmácsolásában mutatják be a magyarországi turisztikai régiókat.


Kortárs irodalom és kulturális turizmus együtt, „kéz a kézben”? Ez csak a mai hazai bulváros világban hat furcsán, amúgy szerte a glóbuszon szorosan összefonódik egymással a tágan értelmezett kultúra és az utazás. Hogy messzire ne menjünk: Bonn, az amúgy németországi kisváros jelentős látogatottságot generál azzal, hogy „Beethoven városaként” adja el magát…


Bizonyára sokan vannak olyanok, akik egy-egy mű elolvasása után kíváncsiak lesznek a cselekmény helyszínére a valóságban is. Ugyanilyen kulturális barangolásra csábít az Újnyugat Irodalmi Kör és a Magyar Turizmus Zrt. által közösen életre hívott Nyugat Itthon kampány. Ez a kampány két részből áll: egy online irodalmi utazásból és egy rendezvénysorozatból áll.
A rendezvénysorozatot havonta, budapesti helyszíneken tartott önálló irodalmi estek alkotják. Ezeket minden hónapban egy-egy hazai turisztika régiónak szentelik – így az év végégi az összes bemutatkozik –, és összehangolják a nemzeti turisztikai marketingszervezet belföldi kampányaival is. A témához kapcsolódó irodalmi és zenei alkotások előadásával a tájegység hangulatát igyekeznek megragadni. A 99 db, utazásra ösztönző irodalmi mű készül, amelyeket Magyarországon elsőként az MT Zrt. jelentet meg a www.itthon.hu portálja főoldaláról elérhető „Nyugat Itthon” menüben. A honlap mellett, a társaság közösségi oldalain, az Élmény Itthon felületein is találkozhatnak az érdeklődők a kortársalkotásokkal. A kulturális értékek megragadása mellett az MT jelen lévő képviselői konkrét utazási tippekkel is szolgálnak majd a vendégeknek. Az élménnyel minden érzéket igyekeznek megszólítani, így zenés előadások, pálinka és borkóstolók is színesítik a bemutatókat.


Az első rendezvényt január 24-én tartották a legendás, a 20. század elején fénykorát élő Nyugat (egyik) törzshelyén, a New York Kávéházban – az érdeklődők zsúfolásig megtöltötték a hely különtermét. Mivel az első vendég az észak-alföldi régió (Szabolcs-Szatmár-Bereg, Hajdú-Bihar és Jász-Nagykun-Szolnok megyék) volt. Amolyan „felolvasószínházként” Lukács Sándor Jászai Mari-díjas, Érdemes művész az újnyugatos szerzők (Kal Pintér Mihály, Petőcz András, Zalán Tibor, Cserhalmi Imre) Alföldet megigéző műveit keltett életre egyedi hangjával és gesztusaival úgy, hogy a kívülálló hallgató tényleg már-már vette is volna a vonatjegyét. Kal Pintér Mihály Borsó néni című alkotását például úgy tolmácsolta, mintha valamelyik térségi vicinálison ülve mellettünk zajlott volna le a kalauz és Borsó néni ízes disputája. Dr. Czeizel Endre orvos-genetikus pedig roppant izgalmas előadásában megvilágította, hogy a magyar géniusz költők miért is éltek fájdalmasan rövid ideig. Nos, éppen a zsenialitásuk miatt: a kreatív emberek ugyanis csak nagy-nagy „energiabefektetéssel” tudnak érvényesülni, és ennek bizony ára van.

 

Remekül sikerült az est, a vendégek jóval a kétórás műsoron túl is ott ragadtak a kávéházban, ki-ki tovább szőtte a hallottakat. Az ötletgazda boldogan nyilatkozott.
– Az, hogy három éve létezik az „új” Nyugat, Nyugat Ma, Most és legutóbb Plusz néven, leginkább a szerzők alkotta erős szellemi bázisnak köszönhető – magyarázta Szabó Zoltán Attila, a kampány szakmai vezetője, az Újnyugat Irodalmi Kör alapítója és a Nyugat folyóirat főszerkesztője. – Egyre több olvasónk van, egyre többen érdeklődnek a lap után, ahogy látom, egyre többen szó szerint ki vannak éhezve a gondolkodásra késztető írásokra. Három év alatt mindig picit léptünk előre. De bízom benne, hogy a kampány nem csak a lapnak jelent egy újabb kis lépést, hanem tényleg kedvet csinál az utazáshoz.