AD-blacklist1

2018
jan.
28

Cimbalomvizsga a Fonóban

Írta: Oszvald György

Gelencser cimbalom vizsga 139leadTöbb ifjú leendő népzenetanár vagy éppen művészjelölt diplomakoncertjét rendezték meg a Fonó Budai Zeneház színpadján január 22-én. Szerkesztőségünk érdeklődését elsősorban ifj. Gelencsér János cimbalom vizsgája keltette fel.

 

 

 

Hogy miért éppen Gelencsérre voltunk kíváncsiak, annak több oka is van. Első helyen hadd emeljük ki, hogy a fiatal prímás sok szállal kötődik Salgótarjánhoz, a Dűvő együtteshez, s ez alól e sorok írója sem kivétel.

   Másfelől az ifj. Gelencsér János prímás vezette Dobroda zenekar több alkalommal volt kísérőzenekara, partnere a kőbányai Törekvés Néptánc Együttesnek.

   Harmadrészt a vizsgakoncerten éppen az a Dűvő zenekar adta a hátteret a vizsgához, melyről éppen az imént szóltunk.

 

Érdemes elolvasni a tehetséges művész rövid szakmai életrajzát.

 

  Gelencser cimbalom vizsga 039„1992. április 2-án születtem Salgótarjánban. Zeneszó mellett nőttem fel. Kicsi koromtól fogva édesapám hallgattatta velem a népzenét, amibe azóta is szerelmes vagyok. Hét éves koromban szüleim beírattak a Váczi Gyula Alapfokú Művészeti Iskolába. Klasszikus hegedűvel kezdtem Fodor Sándor tanár úrnál, akinél 11 évig tanultam. Megismerkedtem a komolyzene rejtelmeivel, gyönyörűségével. Később a helyi cigányprímásnál, Szabó ’Cinci’ István bácsinál is „felszedtem” sok dolgot, aminek még most is rengeteg hasznát veszem a hegedülésben.

   2002-től kezdve Hrúz Dénes, a Dűvő együttes kiváló prímásától tanulhattam a népi hegedülést. A zeneiskolai Salgó zenekarral rendszeresen részt vettünk országos népzenei versenyeken, amelyeken általában magunkénak tudhattuk a nívó díjat. 2010-ben a budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem népi hegedű szakára nyertem felvételt, ahol 2014-ben szereztem meg a BA diplomát.

   2011-ben részt vettem a III. Kecskeméti Prímásversenyen, ahol 3. helyezést értem el. A 2014-es Fölszállott a páva népzenei vetélkedő középdöntőse voltam, ahol Zsikó Zoltán és zenekarát vezettem. Részt vettem a 2014-es balatonfüredi Anna-bál országos prímásversenyén, ahol IV. helyezett lettem, majd 2015-ben az V. Kecskeméti Prímásversenyen 3. helyezést értem el. 2016-ban, a balatonfüredi Anna-bál prímásversenyén különdíjas lettem.

   2015 szeptemberétől az egri Farkas Ferenc Zeneiskolában tanítok népi hegedűt és nagybőgőt. 2016-ban szereztem meg a népi hegedű tanár diplomámat a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemem, majd ugyanebben az évben, szeptemberben kezdtem a népi cimbalom mesterképzést a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen.”

 

Gelencser cimbalom vizsga 126

 

   És, ugye akkor ide kívánkozik, hogy a mesterképzés befejezése, a vizsga.

 

   Hát, azt már a „tételek” olvasásakor, a vizsgaprogram címének láttán is tudtuk, nagy feladatra vállalkozott Gelencsér. A cimbalmot gyakorlatilag a Kárpát-medence minden falujában ismerték, használták, mind a stílusok, mind a technika különfélék, a cimbalomjáték, a cimbalmos hol maga a „prímás”, a zenekar irányítója, hol csendes kísérő vagy virtuóz meneteket bemutató szólóhangszer. Nos, ezeket igyekezett bemutatni a vizsgán a leendő cimbalomművész.

   Gelencser cimbalom vizsga 093Versenyt muzsikált felkészítő tanárával, Balogh Kálmán cimbalomművésszel (kép balra), szólót játszott egy kontra (Hrúz Szabolcs) és a nagybőgő (Szabó István) kíséretével (kép jobbra), de nem maradt ki a „prímáspárbaj” sem: itt Hrúz Dénes volt az „ellenfele”.

   Gelencser cimbalom vizsga 212És, amikor egy szerkeszett zenekari számban Fekete Borbála énekével kellett úgy háttérben maradnia, hogy azért ne csak lássa a közönség a hangszert, de hallja is, az talán a legnehezebb feladat.

 

   Megjegyezzük, minden zenésznek, táncosnak nehéz dolga van, ha valamelyik neves adatközlő hagyatékára építve mutat be egy produkciót. A mindig nehéz helyzetben lévő zsűri két dologra figyel: mennyire hiteles az adatközlő játékának, mozdulatainak, technikájának visszaadása, ugyanakkor mennyire tudja azt a zenész, a táncos, a saját művészetébe illesztve úgy megmutatni, hogy senki se mondhassa, hogy „ó, hát ez csak egy szimpla másolás”! Megítélésünk szerint Gelencsérnek sikerül megoldania azt az ötvözést, bár a „megítélésünk szerint” kitételt akkor hagyhatjuk el, ha a vizsgakoncert sikeres volt.

    

Gelencser cimbalom vizsga 300

 

   Ha pedig valaki földrajzórára vágyik, csak tekintse végig ezeket a gyönyörűséges magyar vidékeket! Szatmár, Felső-Tisza vidék, Gömör, Bonchida, Sóvidék, Maros-mente: Magyarpéterlaka, Vajdaszentivány.

   Bár Gelencsér vizsgája után eljöttünk a Fonóból, a teljesség kedvvért álljon itt az aznap vizsgázók teljes névsora: Szitás-Koczka Andrea, Lipták Dániel, Zimber Ferenc, Mihályik Virág Anna végzős hallgatók vizsgakoncertjeit hallhatták az érdeklődők.  

Gelencser cimbalom vizsga 045Ifj. Gelencsér János népi cimbalom TMA diplomakoncertje: Magyar cimbalomjáték stílusok a Kárpát-medencében.

 
1. Szatmári tánczene (Felső-Tisza vidék) - friss csárdás, verbunk, oláhos, csárdás és friss; 2. Gömöri táncdallamok két cimbalomra - Vasvári verbunk és frisse, kanásztánc és friss csárdás;
3. Bonchidai tánczene Czankó Károly szólisztikus és kísérő játékmódja alapján (Kis-Szamos melléke) - ritka és sűrű magyar, lassú, csárdás és sűrű csárdás; 4. Felsősófalvi dallamok (Sóvidék) - asztali nóta, jártató, szöktető és marosszéki; 5. Felső-Maros mente: Magyarpéterlaki dallamok Buta “Szép” József cimbalmozása alapján - jártató, korcsos és szöktető; 6. Felső-Maros mente: Vajdaszentiványi tánczene - verbunk, sebes forduló, csárdás, korcsos és cigánycsárdás.

   Közreműködtek: Fekete Borbála – ének, Hrúz Dénes – hegedű, Hrúz Szabolcs – hegedű, Deák-Volom Dávid – klarinét, harmonika,  Gelencsér János – brácsa, Szabó István – nagybőgő.  
Felkészítő tanár: Balogh Kálmán cimbalomművész.

 

Cikkünkhöz képgaléria tartozik – ITT

fotó: 10kerkult.hu/OGY

 

Álljon mellénk, támogassa a szerkesztőség munkáját, hogy fejlődni tudjunk, hogy színesebbek lehessenek cikkeink! A részletekért kattintson a képre!

tamogato tabla 400px