AD-blacklist1

2018
ápr.
05

Mi végre az elszigeteltség?

Írta: Oszvald György

SDC proba 0413 ra 192leadMár csak nyolcat kell aludni, s április 13-án este felgördül a függöny a Kőrösi Kulturális Központ színháztermében. A Spirit Dance Company táncosai és koreográfusai lesznek a főszereplők a táncesten. Szili Vera koreográfust a próbán kerestük fel az Elszigetelve című táncművének premierje okán.

 

 

„Vajon tudatos-e, hogy falakat építünk, álarc mögé bújunk; félünk az igazi emberi kapcsolatoktól vagy nem vesszük észre a jeleket? Elszigeteltségünk maga a boldog tudatlanság vagy a tudat, amitől megszabadulnánk...”

 

   A kedves, törékeny lány éppen táncolt, amikor a próbaterembe léptünk. Türelemmel kivártuk, míg elhallgatott a zene, és Sándor Tímea egy szusszanásnyi időt engedélyezett nekik. Ezt használtuk ki, hogy Szili Verát (képünk) fagassuk.

 

   SDC proba 0413 ra 104aMinden társulatban vannak mozgások: táncosok, koreográfusok csatlakoznak vagy éppen céljaikat megvalósítandó, távoznak. Ön  hogyan került a Spirit Dance Companyhoz?

   – Sándor Timivel egy csoportba jártunk a Táncművészeti Főiskolán, együtt végeztünk. Tavaly ősszel hívott Timi, elmondta az ötleteit…

   – Ám, mielőtt erről beszélnénk, van egy fontos tényező: kettős szerepkört tölt be, mert táncos és koreográfus is. Melyik a nehezebb?

   – Hű, erre nem is könnyű válaszolni. Mind a kettő más szempontból nehéz. Én a kortárs oldalról közelítek, Timi inkább a Horton modern technikára épít. Éppen ezért nekem ez a táncban kihívást jelent.

   SDC proba 0413 ra 065Olyan elemekre gondol, s ha rosszul fogalmazok, előre elnézést kérek, mint a fitnesz koreográ-fiákban is többször látott, talajon végzett erő-elemek? Csípőre támasztott alkar, mely az egész testet tartja, közben pedig még egyensúlyozni is kell…

   – Nem, nem, fitneszről nincs szó (jót mosolyog közben), de az igaz, hogy a kortárs mozgásvilág sok földön végzett mozdulatsort tartalmaz. Szeretem, s használom is ezeket, bár ebben a koreográfiában, amit most csinálok, elég kevés lesz belőlük.

    Ami pedig a koreografálást illeti, itt könnyebb a dolgom, ugyanakkor számolnom kell azzal, hogy a táncosok hogyan tudják befogadni, megvalósítani a kortárs gondolatokat. És ez is egy kihívás. Számomra itt az a fontos, hogy olyan koreográfiát készítsek nekik, amit meg tudnak csinálni, jól csinálják, értik, hogy miről szól, és át tudják adni az érzéseket a nézőnek.

   – Közel fél éve dolgozik Timeával. Hogy érzi magát?

   – Köszönöm, jól, bár a korai próbákat nehéz megszokni.

  

SDC proba 0413 ra 237

 

   – Az április 13-ai műsorban az Elszigetelve című koreográfiájának az ősbemutatója lesz. Hogyan születik meg, hogyan áll össze a koreográfia? Miként fogalmazódnak át a gondolatok mozdulatokká?

   – Az ötlet alapja, hogy nagyon szerettem volna kipróbálni, hogyan működik együtt a beszéd és a tánc? Ráadásul úgy, hogy egyik sem alárendeltje a másiknak, hanem együtt mozognak. Sokszor éreztem, hogy a nézőnek egyértelműbb lenne, ha némi szöveg is párosulna a tánchoz. Nem szeretem a nagyon direkt dolgokat. Azt szeretem, ha gondolkodni kell, és ezt nem mindig könnyű csak tánccal elérni. A koreográfiában használt szöveg sem egyértelműen az elszigeteltségről szól. Ugye, a koreográfia címe: Elszigetelve. Amikor megszületett az ötlet, s már tudtam, mit szeretnék csinálni, megkértem a koreográfiában táncoló lányokat, fogalmazzák meg nekem, mit jelent számukra az elszigeteltség. Erre azért volt szükség, mert, ha én azt mondom, az én agyamban ez és ez jelenti az elszigeteltséget, s ezt akarom a színpadon viszont látni, a táncos ezt nem tudja majd átadni. Kell, hogy ismerjem őket, s a koreográfiát hozzájuk is igazítsam egy kicsit, hogy bele tudják élni magukat, hogy könnyebb legyen nekik átadni az én gondolataimat.

   SDC proba 0413 ra 253Hányféleképpen lehet elszigetelődni? Bazárhatom magam én, mert nem akarok közösséget vállalni a külvilággal, de egy közösség, a környezetem is kizárhat magából. És ez mind érzelmi oldalról, mind morális oldalról, de akár fizikai vonatkozásban is megjelenhet…

   – Azt kell vizsgálni, milyen okok váltják ki az elszigetelődést. Ugye, ön is tapasztalta, látta már, hogy metrón vagy vonaton utazva, az emberek nem beszélgetnek, hanem a telefonjukba fordulva zárják ki magukat egy alkalmi közösségből. Ez is egy forma, de olyannal is találkozunk, amikor valakit tudatosan elzárnak az emberek önmaguktól; és még sok-sok formája létezik. A koreográfiámban éppen ezt igyekszem körbejárni, az okokat keresem, hogy miért jön létre az elszigetelődés.

   – Kapunk választ?

   – Nem. Lehetőségeket mutatok, s azt szeretném, hogy ezek a nézőben elindítsanak egy vagy több gondolatot, s magának fogalmazza meg mindenki a tanulságokat, alakítsa ki véleményét!

 

   A beszélgetés végén Vera még elmondta, fontosnak tartja, hogy szó szerint együtt dolgozik a táncosokkal és nem megmondja nekik, mit csináljanak. Szereti tudni, mit gondolnak. A másik oldalon pedig arra készteti a nézőket, gondolkodjanak el a látottakon, s reméli, egyszer majd leteszik a telefonjukat, felnéznek, s rádöbbennek, hogy emberek veszik körül őket.

0413 plakat

Cikkünkhöz a próbán készült képekből ITT látható egy szerény válogatás.  

fotó: 10kerkult.hu/OGY

 

Álljon mellénk, támogassa a szerkesztőség munkáját, hogy fejlődni tudjunk, hogy színesebbek lehessenek cikkeink! A részletekért kattintson a képre!

tamogato tabla 400px