AD-blacklist1

2023
ápr.
03

A netnyelv világa

Írta: Oszvald György

Digi iras 003 leadA FSZEK Kőbányai könyvtára volt a helyszíne egy ritkaságnak bátran nevezhető könyv bemutatójának március 25-én. Ferenczi Kincső-Aneliße elsőkötetes szerzővel. dr. Baracsi Katalin, az internetjogász beszélgetett a Digitális írástudók az iskolapadban című kötetről. Az érdeklődő vendégeket Wallner Andor, a könyvtár vezetője köszöntötte.

  

   A gyerekkönyvtári szekció végében, a hangulatos könyvsarokban foglalt helyet a méltatlanul kisszámú közönség. Őszintén szólva, nem a könyvtár „hibája” az érdeklődők hiánya. A hírverés időben és megfelelő tartalommal megtörtént. Főleg a pedagógusokat hiányoltam, de az is meglepett, hogy szülők és gyerekeik maradtak közömbösek olyan téma iránt, aminek már a címe is különlegességekre utal.

 

Digi iras 014

  balról: dr. Baracsi Katalin, Ferenczi Kincső-Aneliße, Wallner Arnold

 

   Igazolandó az észrevételemet hadd idézzek a könyv borítójának fülszövegéből!

 

„Úgy tűnik, a 21. század egyik nélkülözhetetlen eleme a digitális írástudás, hiszen már a kisiskolásoknak is széleskörű ismeretekkel kell(ett) rendelkezniük a digitalizáció terén. De valóban rendelkeznek-e ezekkel? Eléggé kompetensek-e ahhoz, hogy gond nélkül tudjanak részt venni az online közegben zajló tanulásban? Képesek-e kiszűrni az internetes oldalak közül a relevánsakat, képesek-e ezeken megtalálni a lényeges információkat? Meg tudják-e különböztetni az álhíreket a valós hírektől? Vajon ismerik-e a netiekett szabályait és azt, hogy hogyan válhatnak biztonságos online felhasználókká?”

 

   Már a könyv bemutatója alatt felvetődött bennem az a kérdés, hogy vajon az interneten használt rövidítések, hangulatjelek, piktogramok (emodzsi/emoji) – főleg az egymás közötti „írott beszélgetés” során, mely elődleges felülete a telefonon történő sms (short message servise = rövidüzenet-szolgáltatás) – befolyásolják-e, és hogyan a gyerekek nyelvhasználatát?

   Elolvastam a könyvet, s arra jutottam, hogy bár a szerző hivatkozott a téma tudományos alapú – interjúk, kérdőívek, stb. – feldolgozására, mégsem egy akadémiai székfoglalót tartottam a kezemben, hanem egy olvasmányos, világosan fogalmazó, interaktív elemekkel tűzdelt kötetet.

   Elgondolkodtam azon is, hogy mit takar valójában a digitális írástudás fogalma? A legjobb válasz a könyvben van:

 

   „A médiaműveltség segítségével úgy sajátíthatjuk el a nyomtatott és az elektronikus média termékeinek dekódolását, hogy jelentéseket tudunk felfogni és létrehozni egy olyan kultúrában, melyet az erőteljes képek, szavak és hangok jellemeznek.”

 

   A bemutatkozás során dr. Baracsi Katalin elmondta, hogy Kincső kereste meg egy levéllel, melyben leírta, hogy írt egy, az internetről szóló könyvet, s mivel követi a tevékenységét a neten, arra volt kíváncsi, találnak-e közös pontokat, reális lehet-e egy közös munka? Elolvasta a könyvet, tetszett neki, s a székelyudvarhelyi és más erdélyi településeken megtartott beszélgetések, bemutatások után arra jutottak, hogy a magyar közönség is ismerje meg a könyvet.

   „Ugyanis, az idei tanévtől kezdve az általános iskola alsó tagozatában, a harmadik és negyedik osztályban már lesz egy digitális kultúra nevű tantárgy.” – indokolta a kötet bemutatását az internetjogász.

 

   No, de lássuk a könyv ismertetését moderáló dr. Baracsi Katalin, az internetjogász kérdéseit!

 

   Digi iras 029Elsőként Kincső hátterére volt kíváncsi, arra, hogy mi adta neki az ihletet, a késztetést a könyv megírására? Volt-e olyan érzése, hogy belekotnyeleskedik egy olyan világba, amit a gyerekek uralnak, használnak? A könyv a kutatás végeredménye, de érdekes lehet, hogy mi mást tart még a kutatás eredményének? Lesz-e folytatás, kimerített-e mindent, ami a digitális nyelv fogalmi körébe tartozik?

                                        

   Kincső válaszai.

   „Kicsi koromtól kezdve érdekelnek a szmájlik, tudat alatt ez lehet egy motiváció. Sokszor a kezemre rajzoltam egy-egy ábrát, hogy ne felejtsem el. Ez az érdeklődés vezetett el ahhoz a kutatáshoz, mely az államvizsgám és a mesteri dolgozatom témaválasztását segítette, ösztönözte. Arra kerestem a választ, hogy a digitális kommunikáció hogyan hat a gyerekek nyelvhasználatára.” Hozzá tette, hogy ez a nyelv újdonság, leginkább a fiatalok ismerik és használják, a felnőttek, ide értve a pedagógusokat is, csak kevesen tudják ezt az alkalmazást.

   

   Digi iras coverA kutatás során arra jutott, hogy a szülők nemigen tudják, hogyan és mivel töltik idejüket a csemetéik, amikor a telefonjukat, tabletjüket vagy a számítógépüket nyomogatják, kattintgatják.

   Elmondta azt is, hogy a dolgozatát javarészt a covidos időszak alatt írta, az iskolák bezártak, az onlájn oktatás került az előtérbe, mellesleg az új módszert meg kellett ismerni, a gyerek – sok esetben eszköz híján – nem tud bekapcsolódni, ha van, a szülő nem tudja kezelni, így mindezek megnehezítették az időgazdálkodását. Világos lett számára az is, hogy „a generációs szakadék jelen van!”

 

   Nem vitás, nagyon sok kérdés felmerült benne. Negyedikes gyerekekkel végezte a kutatást, és már akkor az volt az érzése, hogy nem éri utol őket. Az óvodásokkal nemrég kezdett foglalkozni, és már náluk is tapasztalta, hogy hihetetlen ismeretekkel rendelkeznek. Félelem nem, inkább egy fokozott izgalmi állapot volt rá a jellemző a kutatás és a (többségében onlájn) feldolgozás alatt.

 

  „Nem szorosan a könyv témája, de a kutatás során sokszor meglepődtem, hogy a negyedikesek nemhogy nem ismernek adott fogalmakat, azok használatát, de jellemzően azt sem tudják, hogyan kell bekapcsolni a számítógépet. Adódott a következtetés, hogy módszert kell találni az alapismeretek megtanítására. És ezt eredménynek tartom" - mondta. Majd megtoldotta azzal, eredmény az is, hogy alapdolgokat sikerült elplántálni a fejükbe: mi az álhír (fake news - e.: féknyúz, -a szerk.), hogyan lehet felismerni, mit, hol és hogyan lehet megosztani, hogyan és hol kell használni a szmájlikat, az emodzsikat. Sőt, eredmény az is, hogy a pedagógusok nemcsak felismerték, de igényelték, hogy ezekkel az internetes témákkal foglalkozni kell.

 

   Digi iras 046Kincső óvónőként dolgozik, s élve a lehetőséggel az ovisokkal hetente egyszer beszélgetnek az internetről. Ennek kapcsán vált számára világossá, hogy mennyi más terület van még, amit vagy éppen csak érintett vagy egyáltalán, még nem is foglalkozott ezekkel. „Adja magát a jelenlegi anyag kiteljesítése, tervben van az óvodásoknak szóló változat kidolgozása.” – mondta.

 

   Éltem a lehetőséggel, hogy kérdezhetek. Mivel a netszleng hatása nem csak hogy érdekel, de itt-ott magam is alkalmazom néha (pedig nem vagyok besorolható sem az Y, sem a Z, sem az Alfa generációba, leginkább a 70+ a kategóriám), és elhangzott néhány rövidítés (pls, thx – néha thanx – lol, stb.) egy feladatot adtam Kincsőnek. Leírtam, s érdeklődve vártam, vajopn meg tudja-e fejteni az „U R my GF” mondatot.

   Pillanatok alatt kész volt a megoldással: Te a barátnőm vagy. Hogy ne értse félre senki, nem volt hátsó szándék a feladatban, néhány nappal a bemutató előtt láttam a szöveget egy krimiben szmajli_10x10.jpg .

 

   Tettem ezt azért, mert mint korábban említettem volt, érdekel a netnyelv hatása a mai fiatalok mindennapi kommunikációjára. Rombolja-e a magyar nyelvet, vagy beépül, elfogadottá válik, s így inkább színesíti azt mind az írott, mind a beszélt formában. Ez utóbbi értelmezésben maradtunk.

 

   A tudósítás végére engedjen meg az olvasó – mivel figyelmesen elolvastam a könyvet – egy rövid értékelést, hogy miért is tartom minden korosztály számára hasznosnak!

   A könyv felajánlja a kérdés-felelet lehetőségét gyakorlatok formájában, a virtuális könyv elkészítését, bemutatja hangulatjeleket, adott szöveg emotikonokkal való kiegészítésére állít feladatot, megismertet egyes internetes fogalmakkal (spam, internet biztonság, rövidítések, álhír, stb.), olvasási tanácsokat ad a gyorsabb és könnyebb szövegértéshez, ráadásul megad egy ímél címet, melyre el lehet küldeni a feladatok megoldásait, a tapasztalatokat, illetve segítséget lehet kérni.

   A kötet bőséges irodalom- és internetes forrásjegyzéket tartalmaz.

 

Fotó: 10kerkult.hu/OGY