AD-blacklist1

2017
nov.
03

Bravúros műsor, briliáns produkciók

Írta: Oszvald György

KROO tanari koncert 429leadJoggal ünnepeltek a Kroó György Zeneiskola tanárai az október 24-ei művésztanári koncert után. A számtalan meglepetést tartalmazó műsor és a produkciók egyaránt kivívták a zeneiskola dísztermét zsúfolásig megtöltő közönség elismerését.

 

 

Hadd kezdjük a sort a közönség oldaláról! Egy tanári koncerten gyakorlat, hogy az idősebb tanítványok jelen vannak, ha úgy tetszik az mindig egy „big show” ha „vizsgázik” a tanár! Itt viszont azt tapasztaltuk, hogy elsősorban a kisebbek, a zeneovisok vagy inkább az első, másodikos növendékek voltak többségben, természetesen a szülők kíséretében. (És a tanárok sem vizsgáztak, inkább a tőlük elvárható profizmussal adtak egy fantasztikusan jó koncertet – kiemelés tőlem, O.Gy.)

 

   KROO tanari koncert 052A majd’ két órányi varázslat már a nyitó számmal elkezdődött. Csembaló, fuvola és gordonka összeállításban meglehetősen ritkán hangzik el bármi, s mióta a zeneiskolának megvan a koncert csembaló, nem is emlékszünk rá, hogy – eltekintve a nagyzenekari szerepléstől – kamara produkció részese lett volna. Inkább szólisták zengették húrjait. Most pedig egy Telemann szonáta szólalt meg Farkas Sára – fuvola, Gere Júlia – cselló és Tegyei Zoltán – csembaló előadásában. Erős felütés! 

 

   Itt rögtön megjegyezzük, a műsort vezető Mácsai János zenetörténész ezúttal is jól kiválasztott történetekkel vezette fel a műsorszámokat. Hol a zeneszerzőről, hol a hangszerről vagy műről szólt, de ha úgy hozta a történelem, a bemutató körülményeit is tudta láttatni. S ha a címben felsőfokon szóltunk a koncertről, ahhoz Mácsai értő, empátiával teli műsorvezetése is hozzájárult.

 

   KROO tanari koncert 080A barokk muzsika másféle gyönyörűségeit szólaltatta meg Németh Zsombor (képünk) hegedűn. Két tételt játszott el nagy átéléssel Bach: G-moll szólószonátájából. Ahogy az énekes műfajban a legszebb, egyben a legnehezebb mindenféle kíséret nélkül kiállni és a legszebb hangszert, az emberi hangot megszólaltatva előadni egy dalt, úgy itt is a szóló előadás a bravúr. Részben azért, mert egyedül kell hanggal megölteni egy koncerttermet, s ehhez a legjobb esetben is két hangot tud a művész egyszerre megszólaltatni. Vessük ezt össze a zongora azon lehetőségével, ahol tíz hang szól egyszerre (habár a legenda szerint egyszer Liszt Ferenc egy őt megtréfálni akaró, 11 hang egyidejű leütését tartalmazó művet az orra felhasználásával oldott meg), de nyugodtan ide sorolhatjuk az orgonát is, ahol alaphelyzetben ez 12 hang.

   Ennyi kitérő után elmondhatjuk, Németh Zsombor megoldotta a nehéz feladatot. A látható belső feszültség ellenére uralta a teret, s a rendkívül nehéz, valóban bravúros technikai tudást igénylő vonókezeléssel Bach „tréfái” is éltek. többször is hallható volt 3-4 hang látszólagos egyidejűsége: egy-egy dinamikus vonóbillentés által létrejövő hang zengésébe már „beleszólt” a következő hang.

   Nem csodálkoztunk, amikor az utolsó felhang utolsó foszlánya is tova szállt, arcán megjelent az bizonyos örömteli mosoly, mely egyszerre nyugtázta a sikeres teljesítést, egyben a közönség felcsattanó tapsát.

 

   Klasszikussal folytatódott a műsor: Taraszova Krisztina Beethowen hárfára és mandolinra írt Esz-dúr Adagiojának zongora-átiratát adta elő, majd ugyancsak a nagy bácsi klasszikus műve (C-dúr szonáta) hangzott el: zongorán Ábrán Endre játszott, csellón vendégművészként Kónya Attila volt a partnere. A fogalmazás nem véletlen, hiszen ez esetben nem arról volt szó, hogy a csellistát zongorán kísérte valaki; Beethowen a művét eleve csellóra és zongorára komponálta.

 

   KROO tanari koncert 175A zongorista változott, a hangszer maradt. Juhász Tamás (képünk) két zongoraművet adott elő. Zimay Lászlót talán még a vájtfülűek sem ismerik. Tudásunkat mi is az életrajzi lexikonból merítettük. A Mosonyi Mihály tanítvány (1855-től) dalai az ő korában rendkívüli népszerűségnek örvendtek, zongoraművei a nagy német romantika – főként Schumann – hatását tükrözik. Itt utalunk arra, hogy a barokk, majd klasszikus korszak után a romantika szólalt meg a koncertteremben!

 

  Juhász Tamás másik előadott műve sem mindennapos a hangversenytermekben. Rafael Joseffy magyar zongorista, tanár és zeneszerző, a mai Szlovákia területén, egy Szepes vármegyei kis településen, Hunfaluban született 1852-ben. Fiatalságát Miskolcon töltötte, zongorázni tanult. Később Budapesten, majd Lipcsében fejlesztette tudását, ez utóbbi városban Ignaz Moscheles volt a tanára. Néhány évvel később Weimarban, Liszt Ferenc kurzusain tanult két nyáron át.  

   1872-es debütálása siker volt: az egyik oldalról csodálták briliáns technikáját, ugyanakkor nehezményezték, hogy játéka hideg volt. New Yorkban hunyt el 1915-ben.

   Nos, Juhász Tamás mindkét feltételnek megfelelt, a technikája bravúros volt, játéka pedig tele érzelemmel; rendkívüli expresszív előadásban gyönyörködhettünk!

 

   KROO tanari koncert 190Weiner Leó (1885 – 1960) neve – reményeink szerint – már mindenkinek ismerősen cseng; XX. századi Kossuth-díjas magyar zeneszerző, a konzervatív irányzat egyik legkiválóbb komponistája. Ballada Op. 8 című klarinétra és zongorára írt művét Soós Eliza – klarinét – és Taraszova Krisztina – zongora – adták elő (képünk). Előadásuk hűen tükrözte egy ballada jellegzetes követelményeit, gondolunk itt a periodikusan visszatérő ismétlődésekre, a líraiságra, emellett mindkét művész virtuóz előadására egyaránt.

 

   Varaga Gergő tavaly nyerte el a Cziffra György Fesztivál országos zongoraverseny első díját. A sikerről akkor megjelent híradásunk  néhány nappal a tanári koncert után látott napvilágot, s most is kíváncsian vártuk Varga előadását. Nem csalatkoztunk, annak ellenére, hogy ismét azzal találtuk magunkat szembe (mások is lehettek így), hogy egy számunkra ismeretlen szerző – Alekszandr Nyikolajevics Szkrjabin – műveit adta elő. Nevezetesen három Cisz-moll etűdöt.

 

    Alekszandr Nyikolajevics Szkrjabin (1872-1915) orosz zeneszerző, zongorista, a Muszorgszkij utáni orosz zene egyik legkiemelkedőbb tehetsége. Műveinek stílusára kezdetben főleg Chopin hatott. Sajátos életszemlélete, a misztikus tanok iránti érdeklődés, majd azok hirdetése egyre jobban kihatottak zeneszerzői tevékenységére, egyre bonyolultabbá tették darabjait. Hozzájárult még ehhez, hogy Szkrjabinnak szinesztéziája volt, aminek következményeként a hangokhoz színek és fények társultak számára: minden hangnak megfelelt egy konkrét szín, vagy színárnyalat.  Stílusát jellemzi még a szélsőséges kromaticizmus is. (forrás: internet)

 

    Nos, ezekből a különleges hangzásokból kaptunk ízelítőt, s élvezhettük Varga Gergő igazán pompás zongorajátékát.

   A koncert befejezése sem nélkülözte a meglepetéseket, a különlegességeket. A rézfúvós kvintett: Bakó Gergely és Hargitai Péter -trombita, Bodor Krisztián -kürt, Narancsik Norbert -harsona és Orbán Ádám (vendégművész) -tuba felállású rézfúvós kvintett igazán meglepő válogatást „fújt össze”. 

   KROO tanari koncert 285

 

   Jeremiah Clarke angol barokk zeneszerzőtől a Trumpet voluntary hangzott el, amely darabot gyakran játszották esküvők, lakodalmak alkalmával.

   Giles Farnaby „álmát” (egy csembalószerű hangszer) bravúros zenei hangzásokkal és szólamkiosztással adták elő.

   Lew Pollack: That’s a planty című kompozíciója – mondhatnók – a múltból a jelenbe röpítette a közönséget. Pollack egy XX. századi amerikai dalszerző, fénykorát az 1920-as, ’30-as években élte. Az előadott mű a ragtime stílus kiemelkedő darabja.

  

KROO tanari koncert 484

 

   Végül, a hagyományok szerint népzene zárta a koncertet. Nyéki Emese -népi furulya, Babcsán Bence -tambura, klarinét, Koller Dániel -tamburica, közreműködtek Kiss Krisztián és Dénes Ádám. Moldvai táncdallamokat adtak elő, majd egy szerb muzsikával zárták a műsort. Itt ki kell emelni Koller Dániel káprázatos pengetős játékát.

 

   KROO tanari koncert 525A koncert végén Burány Sándor, Kőbánya országgyűlési képviselője (középen) köszöntötte a művésztanárokat, a koncert szerkesztőit, s emlékeztetett arra, hogy a Kroó György Zeneiskola magas művészi szinten dolgozik, s szerez országos hírnevet, ismertséget nemcsak az intézménynek, de a kerületnek is.

 

  Szerkesztőségünk pedig üzeni a növendékeknek, hogy tanáraik jól vizsgáztak, s rajtuk a sor!

 

Cikkünkhöz képgaléria tartozik – ITT

Fotó: 10kerkult.hu/OGY

 

Támogasson minket, hogy fejlődni, növekedni tudjunk! Katt a képre!

tamogato tabla 400px