AD-blacklist1

2017
okt.
14

Donizetti a templomban

Írta: Oszvald György

Donizetti szept 089leadA Belvárosi Főplébánia-templomban második alkalommal mutatta be Kovalik Erika és Gion Zsuzsanna Donizetti: Parafrasi del Christus kantátáját 09.29-én.

 

 

 

 

Attila atya, a kőbányai Szent László templom kormányzója azt mondta az a június 16-ai ősbemutatón, hogy „ha egy templomban elhangzik egy mű, akkor helyezkedjünk bele a szent hely értékébe, helyezkedjünk bele a szakralitásba és engedjük, hogy a zenén keresztül megérintsen bennünket az Isten!

  

Donizetti szept 027

 

   Valami ilyesféle érzelmekkel ült be a Belvárosi Főplébánia-templom oltára elé egy szép számú érdeklődő közönség, s hallgatta meg Kovalik Erika (szoprán), Gion Zsuzsanna (mezzoszoprán) koncertjét, melynek első részében a karzatról énekeltek egy-egy dalbetétet Virág András orgonaművész Liszt-díjas, Érdemes Művész  kíséretével Rossini, Puccini és Liszt műveiből, majd a második részében a Speranza Vonóskvintett (Ottmár Anna Magdolna - I. hegedű, Mindszenti Annamária II. - hegedű, Modrián Ildikó - brácsa, Majorné Palojzai Ágnes - cselló, Fervágner Csaba - nagybőgő) kíséretével Donizetti: Parafrasi del Christus kantátáját adták elő, mely produkció a kőbányai előadás után az országban a második, s ebben a templomban szintén ősbemutató volt.

 

   Donizetti szept 074aA koncertet dr. Osztie Zoltán, a templom plébánosa (képünk), Budapest 2017. évi kulturális és turisztikai nagykövete ajánlotta azzal, hogy a Belvárosi Plébániatemplom két évig tartó rekonstrukcióját követően 2016-ban, a Turizmus Világnapján nyitotta meg kapuit a látogatók előtt. A főváros tulajdonát képező templom páratlan értéke a magyarországi kulturális és egyházi örökségnek, amely felújítását követően Budapest kiemelkedő turisztikai vonzerői közé emelkedett.

   Kiemelte, hogy nemrég, a Nyitott templomok napján 850 fő látogatójuk volt a különféle rendezvényeken, tehát olyan emberek, akik nem turisztikai céllal jöttek hozzájuk. Természetesen, ők is részesei voltak a felújított műemléktemplom adta élménynek.   

   – Bízunk abban, hogy a nyitott kapu és a nyitott szív sokakat fog vonzani, s a templomunk a jövőben is mind a hitélet, mind a kultúra, a zenei élet központjává lesz és lehet. Indítsa ez a mai este önöket arra, hogy máskor is eljöjjenek a templomunkba – nyitotta meg a koncertet dr. Osztie Zoltán.

  

Donizetti szept 204

 

   Arról, hogy miért és hogyan jött Donizetti művének betanulása, s előadása, még a kőbányai Szent László napokon kérdeztük Ottmár Anna Magdolna zenekarvezetőt (balra lenti kép). Egy izgalmas, érdekes történetet mondott el akkor szerkesztőségünknek.

 

   Donizetti szept 255– Az ötlet, hogy tanuljuk meg ezt a darabot, Erikától és Zsuzsától származik. Ők ismerték Donizetti művét, s elkezdtek kotta után nyomozni. Kiderült, hogy Magyarországon nem lehet beszerezni, így egészen Olaszországig kellett elmenni. Szerencsére, találtak egy olyan kiadót, amely hajlandó volt kölcsönözni az eredeti kottákat. Hát, ezek birtokában tudtuk elkezdeni a munkát körülbelül két hónapja, azaz áprilisban. Az intenzív próbák pedig mintegy két hetet vettek igénybe a bemutató előtt.

 

   Igazság szerint a szólistákon volt a teher, mi, zenészek viszonylag könnyen alkalmazkodtunk a kéréseikhez. Tudni kell, hogy ez alapvetően kamara mű, a zenekarban nincs karmester, lényegében az én feladatom volt az irányítás, mint első hegedűs.

   Azért Erika sem maradt ki az egymondatos interjúból. Kérdésünkre, hogy honnan ismeri Zsuzsannát, vidáman felnevetett, s már mondta is, tíz éve az egyik legjobb barátnője. Közös énektanáruk volt Bakos Kornélia személyében, nála találkoztak először. A produkciót, műválasztást illetően pedig elmondta, a szoprán-mezzoszoprán duó  felállás elég gyakori a világ zeneirodalmában.

 

   Az elhangzott négy tételes kantáta Donizetti korábbi művének átirata. Sógorának írt levelében így fogalmazott: „’29-ben alkottam Nápolyban, ’44-ben átdolgoztam, kitisztítottam, s elegánsan felöltöztettem, hogy ragyogjon a Bécsi Császári és Királyi Könyvtárban”. A szövegkönyv Serafino Gatti alkotása, talán Szűz Mária és Szent János elmélkedését testesíti meg a Kereszt alatt, Krisztus szégyenteljes áldozatát és halálát, majd dicsőséges feltámadását.

   Donizetti e művében kitolja a szent zene határait, egyrészt kapcsolódik Bellini bel canto-jához, másrészt megelőlegezi Verdi szent zenéjének drámai hatalmasságát.

   Donizetti szept 251

 Balról: dr. Osztie Zoltán, Ottmár Anna Magdolna, Modrián Ildikó, Kovalik Erika, Gion Zsuzsanna, Mindszenti Annamária, Majorné Palojzai Ágnes, Fervágner Csaba.

 

   Az előadás kiemelkedő mozzanata a Szent László-emlékévnek, létrejöttét az Esterházy Magánalapítvány Kismarton támogatta.

 

Cikkünkhöz képgaléria tartozik – ITT

fotó: 10kerkult.hu/OGY

 


Álljon mellénk, támogasson minket, hogy fejlődni tudjunk. Katt a képre!

tamogato tabla 400px