AD-blacklist1

2017
okt.
30

A szívükben maradt ez a tánc - szitakötők a földön

Írta: Oszvald György

Holecz proba 064leadVéletlenek sora, s egy beszélgetésben felidézett néhány kellemes emlék hozta, hogy interjút kértem Holecz Anna táncpedagógustól, a Szitakötők Táncstúdió és Táncegyüttes vezetőjétől. Az emlék pedig a Janikovszky Éva Általános Iskola egy sok évvel ezelőtti táncos produkciójához kapcsolódik.

 

„A szépség törvényei szerint megformált mozdulat

  nem csak külső hatásában harmonikus,

hanem belső harmóniát is teremt, visszahat művelőjére,

testben és lélekben finomít és kultúrál.” (Berczik Sára)

 

Évekkel ezelőtt láttam – kétszer is gyors egymásutánban – egy általános iskolai tánccsoportot, mint később kiderült, a Janikovszky Éva Általános iskola nyolcadikosai voltak, Holecz Anna táncpedagógus vezetésével. Azonnal elárulom, mindkét alkalommal nagyot tetszett, amit a lányok a színpadon bemutattak, emlékezetem szerint írtam is róluk egy rövid méltatást, anno.

 

   HOLECZ 011aNéhány hete a véletlen hozott össze Holecz Anna művészeti nagydíjas moderntánc-pedagógussal (képünk), s beszélgetésünk gyorsan a táncra terelődött. Azt kértem, hogy a szavak, élmények ne szálljanak el, váltsunk néhány szót egy alkalmas időpontban, s ebből hadd írjak egy kerekebb történetet! Nos, túl vagyunk az interjún, sőt, egy próbára is elmentem, főleg azért, hogy mindaz, ami stílusról, technikáról elhangzott, a gyakorlatban is láthassam.

 

   Egy kellemes délelőtt Anna kedves, eleinte hangos kutyusai között ültem le a kanapéra. A kedvencek gyorsan megbékéltek velem, s róluk a táncra terelődött a szó.

   – Mi van most a táncszakkörrel, gondolom, akikre emlékszem, már régen középiskolások, talán le is érettségiztek, egyáltalán, van-e még csoport az Üllői úton?

   – Most is, mint korábban is, több felé vagyunk Budapesten, így a Janikovszky Üllői úti tagintézményében is dolgozunk, 20-25 fő között ingadozott a létszámunk. Remélem, tudunk majd fejlődni e téren! A lekisebbeknek a kőbányai Bóbita óvodában tartunk foglalkozásokat. És van csoportunk Ecseren is: a Művelődési házban és az 1. számú óvodában.

    suliszuret 025xa

  Szitakötők egy iskolai ünnepségen, 2011-ben

 

    – Milyen lehetőségei vannak egy szülők előtti bemutatkozásra, elősegítendő a szervezést?

    – Igazság szerint kevés, eléggé szűk a skála. Afféle ad hoc módon nehéz egy időben sok szülőnek bemutatót tartani. Inkább alkalmasak erre az óvodai ünnepségek, ezeken azért elég sok szülő vannak, én pedig egy tartalmasabb műsorral tudom megmutatni, mire is számíthatnak. Ahogy történt ez például a Kincskerső oviban is, ahol azt is vállaltam – s természetesen, máshol is így teszek –, hogy a jeles napokra, például szüret, karácsony, farsang betanítok egyszerűbb táncokat, gyerekjátékokat. Ha technikai feltételek adottak, az is megvalósítható, hogy egy promóciós anyagot kivetítsek, melyben szó esik a táborainkról, s mindarról, amikkel a táncon kívül foglalkozunk.

     

suliszuret 345xa

 

   Adódott a kérdés, hogy az említett helyszíneken kívül dolgoznak-e máshol is? Így derült ki, hogy állandó próbahelyük a XVII. kerületi Pál Apostol Katolikus Általános Iskolában van. Érdekesség ként említette meg Anna, hogy akik az Üllői úti iskolából elballagtak, itt dolgoznak tovább a nagy lányokkal. Az idősebbeken kívül gyerekcsoportjuk is működik.

 

   A ballagás említése egy újabb kérdést vetetett fel, ami nem csak a művészeti csoportoknál, de a sportolóknál is előfordul.

   – Hogyan birkózik meg a távozók pótlásával?

   – Hadd kezdjem azzal, hogy akkor lehetne igazán jól haladni, ha homogén csoporttal lehetne dolgozni, azaz mindenki egy időben kezdte volna az edzéseket. De ez nem így van, sok minden másnak nagyobb a vonzereje, minthogy csatlakozzanak a táncegyütteshez. Ugyanis valaki helyére beállni, megtanulni az adott koreográfiát úgy, hogy közben az új anyaggal foglalkozni kell, elhivatottságot és szorgalmat kíván. Vannak, akik megijednek a feladattól, s ekkor ismét jön a keresés. Persze, az sokat segít, hogy mind a csoport, mind jómagam is befogadók vagyunk, igyekszünk a beilleszkedésben sokat segíteni.

   Holecz proba 267xaHogyan osztja el a munkát? Vannak kezdő csoportok és van „a táncegyüttes”, ahol már csak koreográfiát gyakorolnak és ebbe a produkcióba lehet beépülni?

   – Azt fontosnak tartom, hogy az életkort és a tudásszintet a helyén kezeljem, hiszen így tudok sikerélményt biztosítani. Ugyanakkor figyelembe kell azt is vennem, hogy mikor ér rá a gyerek. Ezek összessége adja, hogy aki az alapképzésben jó eredményt ér el és kedve is van, az felkerülhet a tánccsoportba, ahol is már komolyabb a munka. Versenyekre, előadásokra készülünk, s ez azzal is jár, hogy a szülőt anyagiak is terhelik. Nevezési díjak, jelmezek, utazások jelentik a költségeket. Sajnos, a tandíjból nem telik mindenre. Persze, igyekszünk mindent a minimumra csökkenteni, kreatívan megoldani a megjelenésünket.

 

   ovi gym 252xaSok minden szóba került a téma kapcsán, így jött elő, hogy a zeneválasztásoknál sok segítséget kap a lányától, Selényi Kármentől (képünk).

   Hogy valójában az a műfaj, amit tanít, amire épít, az lényegében a klasszikus tánc (nem társastánc!), egyes esetekben a balett, a ritmikus gimnasztika, a modern dzsessz-tánc elemeit, mozgásformáit fogja át. Berczik Sára, a „mozdulatművészet nagyasszonya” tanítási módszertana az alap.

   Hogy a koreográfiák mindig különböznek – mivel a gyerekek változnak –, nem lehet a tavalyit betanítani, mindig újat kell alkotni. – A legkisebbeknek egyszerű elemek vannak az ehhez illő és az életkoruknak megfelelő zenére, a nagyobbaknál már összetett, bonyolult mozgásokat szerkesztek. Általában a zenére itthon rakom össze a mozdulatsorokat, de a koreográfia változhat is, mindig nyitott vagyok egy új ötletre – magyarázta Anna.

 

   A magas szintű munkavégzés, tanítás érdekében többféle végzettséget is szerzett. A tanításhoz szükségesnek tartotta a szociálpedagógia szak elvégzését is, így tanári diplomával rendelkezik, de alapvetően moderntánc-pedagógus; Berczik Sára nénitől tanult (Berczik Sára magyar mozdulatművész, koreográfus, zene- és táncpedagógus, művészi torna mesteredző -a szerk.), a diploma munkáját mozdulatművészetből írta. Talán ezért is jegyezte meg, hogy „a tánc akkor is tánc, ha egy szál dresszben mutatják be, de mostanság néha még a szakmai zsűri figyelme is a csicsás jelmezek felé fordul a mozdulatok szépsége helyett.”

    

szita1xa

  Az Impulzus a fesztiválon

 

   E „mozdulatsor” vége mi más is lehetett, mint az tény, hogy a nagylányok tavaly országos versenyt nyertek az Impulzus című koreográfiával, és a koreográfiai különdíjat is kapott. A jelmezük pedig egy szimpla szürke dresszre húzott fekete sort volt, így valóban a mozdulatok érvényesültek.

  Nekem meg volt olyan szerencsém, hogy a beszélgetésünk után egy héttel néhány részletet láthattam is egy alkalmi próbán ebből a táncból.

 

   Holecz proba 187xaMennyi időbe telik, amikor már elmondható, a koreográfia kész, mehet a színpadra?    

   – Az elkészült koreográfia teljes betanulása, „versenyképessé” tétele akár 5-6 hónapot is igénybe vehet. Mi amatőrük vagyunk a profik között, kevesebb az edzéseink száma, s még arra is figyelni kell, hogy mikor tartjuk, hiszen a gyerekeknek a tanulás az első. A versenyekre évente új tánc készül, de nem lehet mindig azonos elemeket felhasználni, természetesen új dolgokat is kell tanulni, így egy fura kettősség jelentkezik. Valójában versenyt futunk az idővel…

   – Hol versenyeznek, hová neveznek?

   – Meglehetősen nagy a kínálat, a több fordulós megmérettetéstől, országos bemutatóktól kezdve egészen az Európa-bajnokságig terjed a skála. Igyekszünk a tudásunknak és lehetőségeinknek megfelelő, erős versenyekre benevezni.  A Szitakötők Táncegyüttes táncosai kétszeres Európa Bajnokok és számos versenyen értek el dobogós helyezést. (Az Impulzus a próbán)

 

   Engedje meg, hogy itt megjegyezzem, több koreográfiánk is megnézhető az egyik videómegosztó közösségi felületen; a legutóbbi nagy kedvencek a Malév – 66 év, és a Mindennapi démonaink című táncok.

  Mi az, hogy haragszom? Dehogy! Sőt! Megkerestem a filmeket és örömmel osztom meg az olvasókkal is.

 

 

 

 

   No, de mindennél többet mond, ha élőben találkozik az ember a főszereplőkkel. Már a beszélgetésünk alkalmával elhangzott a következő heti próba, azzal, hogy inkább egy kis ízelítőt láthatok a nagy lányok munkájából, mint egy izzasztó gyakorlást, mert nem lesz teljes a létszám. 

   Ez a tény nemigen zavart, a lányok megjöttek, átöltöztek, s egy laza bemelegítés után – tekintettel a nyári szünet alatti „felejtésre” is – átismételtek néhány koreográfiát. Szaporán fotóztam, igyekeztem jellemző pillanatokat megörökíteni. Természetesen, nem maradt el a beszélgetés sem, bár a lányokból szinte harapófogóval kellett kihúzni a válaszokat.

 

   Holecz proba 398xaKovács Fruzsina, Monori Kinga, Czézner Dóra és Selényi Kármen álltak a mikrofonom előtt, s csak-csak elhangzottak a lényeges gondolatok. Annál is inkább, mert a táncegyüttesnek tíz éve tagjai, sőt, Kármen több, ő az alapítók egyike. Megegyeztünk, hogy a kérdéseimre akárki válaszolhat, de akár passzolhatnak is.

 

   – Mi motivált titeket, hogy a ballagás után is együtt maradjatok, egyáltalán, mi a célotok a tánccal?

   Ahogy vártam, a ki kezdi? kérdésre inkább vidám tiltakozás – én nem, én sem – volt a válasz, míg nem Kármen bizonyult a legbátrabbnak…

    – A nagyok inspiráltak, hogy olyan jól csinálják a dolgokat. Egy-két évvel ez előtt, bár tancoltam, ugye, de nem ennyire komoly koreográfiákat. Szóval, ez tetszett nagyon, s ezért jöttem el továbbra is táncolni.

    – Nekem meggyőző volt ám az a tánc is, amit több éve láttam az Üllői úton, egy iskolai szüreti napon

   A tetszésnyilvánításra halk kuncogás volt a reakció, de láthatóan jól esett nekik a pozitív vélemény, talán ez oldotta meg a lányok nyelvét.

    – Fruzsi: Hát, ha már végig táncoltam Anna nénivel nyolc évet a suliban, miért mentem volna máshová? Nem?

   Bizony, ez nyomós érv volt, de megpróbáltam egy kicsit a szakami oldalt is felderíteni. Soroltam, hogy az aerobic-tól a fitneszig, a „dzsesszbalett”-féle akrobatikus elemekkel tűzdelt ritmikus gimnasztika-féleségig mennyi műfajt választhattak volna, akár már az általános iskolában is, mégis ez a sokszor lírai tánc fogta meg őket. A kérdés pedig maradt (mint a reklámban a kissrác): „de miért”?

   Holecz proba 123xaElsőre bólogatás volt a válasz, amit úgy kellett érteni, hogy ez tetszik, miért váltanék? De aztán Dóra kicsit tágította a kört.

    – Igazából sokféle műfaj elemei épülnek be a mi táncainkba, de a legfontosabb, hogy nem csak úgy magáért a látványért van a koreográfia: mindig szól valamiről, van egy komoly történet, melyet feldolgoz, s ezt a mozgásokkal fejezi ki. És Anna nénit is szeretik. Meg a társaság is jó…

 

    Szorgalmas bólogatás jelezte az egyetértést! És az is kiderült, hogy Kinga még az oviban ismerkedett a hip-hop műfajjal, de nem tetszett neki, s egy ovis társa vette rá, hogy menjen vele Anna nénihez. Itt ragadt. – A szívemben maradt ez a tánc és Anna néni – mondta.

 

Fotó: 10kerkult.hu/OGY; a Szitakötő Táncegyüttes facebook oldala

 

Álljon mellénk, támogassa szerkesztőségünket, segítse fejlődésünket!

tamogato tabla 400px