AD-blacklist1

2018
aug.
03

Verset, mi több ódát írtak, de mit keres itt Pumped Gabó?

Írta: Oszvald György

Eletrevalo Gellert 641leadA kőbányai Életrevaló Egyesület a MOL Új Európa Alapítvány Gyermekgyógyító programja támogatásával két kisfilm (Verset írok és Reziliencia) premierjével tartotta meg a szakmai napját július 19-én, melyen mind az alkotók, mind a szereplők lehetőséget kaptak elmondani a mintegy fél éves munka tapasztalatait.

 

 

 

Weeber Tibor, Kőbányai Önkormányzat alpolgármestere a bevezető szavak után kiemelte, a kőbányai önkormányzatnak sok éves, kiváló kapcsolata van mind az Életrevaló Egyesülettel, mind szakmai vezetőjével, Preszl Évával.

  

   Eletrevalo Gellert 154– Ismerjük és elismerjük a fiatalok körében folytatott szerepüket a drogprevenció területén, s ez egyben garancia arra, hogy programjaikat magas színvonalon oldják meg – mondta, majd így folytatta köszöntőjét.

   – Látszólag sokkal jobb világban élünk elődeinknél, de meg kell jegyezzem, sokkal több veszéllyel is kell szembe néznünk. Ez a világ körbe vesz minket egy virtuális térrel, melyben szinte már minden gyermek természetszerűleg él. De ez a tér azért eltér a valós élettől: arra csábít, hogy kövessük ennek a fantázia világnak a következmények nélküli lehetőségeit, Ugyanakkor mi az szeretnénk, ha gyerekeink tisztában lennének a saját értékeikkel, hogy legyen egy egészséges önkontrolljuk.

   Persze, csak akkor lehetnek erős fiatalok, ha mi, felnőttek felkészítjük őket a várható veszélyek elkerülésére. Ennek egyik eszköze a filmkészítés, mert miközben egy virtuális térben élnek, azt is látják, hogy hol vannak a kapcsolódási pontok a valósággal, s hogyan kell ehhez viszonyulniuk. Tisztában kell lenniük azzal, hogy más a film és más az élet. Röviden: beleláthatnak a valóság kulisszatitkaiba, s ez a tudat teszi őket erősebbé, ez teszi őket képessé arra, hogy megfeleljenek a valóság kihívásainak, hogy ellenálljanak az említett csábításnak - hangsúlyozta Weeber Tibor (képünk).

 

   A két film a MOL Új Európa alapítvány keretében a MOL Gyermekgyógyító Program támogatásával jött létre.

 

   Eletrevalo Gellert 180Krupa Zsófia, az Új Európa Alapítvány munkatársa (képünk) emlékplakettet adott át az Életrevaló Egyesületet képviselő Preszl Évának és elmondta, hogy MOL Gyermekgyógyító Programja a cég társadalmi felelősségvállalása egyik megvalósulási formája. A másik a MOL Tehetségtámogató Program, mely egyik ága a fiatal sportolók, a másik pedig a művészetek- és tudományban kiemelkedők segítése.

 

   – A MOL Új Európa Alapítványa 2017-ben összesen 39 civil szervezetnek nyújtott támogatást a MOL Gyermekgyógyító Programban összesen 45 millió forint értékben. A támogatottak élmény- és művészetterápiás foglakozásokat valósítanak meg beteg, fogyatékkal élő vagy veszélyeztetett gyermekek és fiatalok számára. Az Életrevaló Karitatív Egyesület önismereti- és élményterápiás kisfilmkészítő foglalkozásokat tart, melyen képzett filmes szakemberek közreműködésével filmkészítést, történetírást és profi stábbal való forgatást is tanulhatnak a diákok. Csoportjaikba gyermekvédelmi intézményekben élő fiatalok köréből toboroznak, részben a Kőbányai Gyermekek Átmeneti Otthonából, illetve a Családok Átmeneti Otthonában élő fiatalok közül – mondta el a nyilvánosság előtt kevésbé ismert adatokat.

       Örömmel újságolta, hogy volt szerencséje részt venni a foglalkozásokon, s élmény volt megtapasztalnia Színész Bob munkáját a gyerekekkel. – Úgy éreztem, hogy egy nagy családba csöppentem volna, eltűntek az egymás közti távolságok, s ez a hangulat minden elmondott arról a munkáról, amit és ahogyan az Életrevaló Egyesület folytat.

  

Eletrevalo Gellert 259

 

   Preszl Éva, az Életrevaló Prevenció szakmai vezetője (nagy képünkön balról a hartmadik) röviden összefoglalta azt az utat, amit az elmúlt években az élményterápiás kisfilmkészítő műhely megtett. Azt emelte ki, hogy ezeken a szakmai rendezvényeken mindig a gyerekek a főszereplők, részesei, alkotói a „róluk” szóló filmeknek. Most is itt ülnek, s izgulnak, mert így, egyben, elejétől a végéig még ők sem látták a filmeket.

   – Azt szeretnénk, hogy a program során a gyerekek élményeket kapjanak, megismerjék önmagukat, s kialakuljon egy egészséges énképük. Ezek a hatások szerepet játszhatnak a pálya-orientációjukban is. De az önkép megléte azt is jelenti, hogy készek továbbadni a tapasztalataikat, s erre jó eszköz a film: önmagukat adják, álmaikat, vágyaikat fogalmazzák meg, a nyíltságuk őszinte és ártatlan. Nem véletlen, hogy a szövegek írásában is aktívan részt vettek – nem egy kész anyagot kaptak, amit be kellett vágni; alkotói, formáló voltak a történetnek.

 

   Íme, néhány kiragadott sor, melynek megszületésében a gyerekek is részt vettek:

 

   Eletrevalo Gellert 261„Hiába van ötsz lájkod, /Nincs egyetlen barátod, /Mikor a tortád felvágod, /Nem érzik meg a hiányod.”

 

   „Fogyatékos” fiúk vagytok, / Zaklatók a twitteren/,Csak a neten vagytok menők/Takarodjál innen el!"

 

   „Barátokat szeretnék, /De alig ismer valaki, /Pedig, hogyha ismernének, /Biztos jobban szeretnének.”

 

   Eletrevalo Gellert 750Persze, nem titok az sem, hogy az amatőr filmeket felváltotta egy profi stáb: az Északi Támpont Egyesület lett a pertnerük, s hogy ez remek választás volt, bizonyítja néhány kiemelkedő díj is. Erről volt szerencsénk tavaly beszámolni az olvasóknakNév szerint is említette Tóth Bálint egyesületi elnököt, a projekt gyártásvezetőjét, Chilton Flóra operatőr-rendezőt (képünkön), aki mellesleg a filmek vágója is ő volt, és a zenei alapokat biztosító Oláh Edmond Máté „Mizo” rappert, zeneszerzőt és Pászik Krisztián drámapedagógust.

 

   De szólt azokról is, akik befogadták az Életrevaló Prevenció programját: köszönetét fejezte ki a kőbányai Bárka Humánszolgáltató Központnak, személy szerint az intézmény vezetőjének, Eletrevalo Gellert 236Némethné Lehoczki Klárának és a Bárka Gyermekek Átmeneti Otthonának, s vezetőjének, Mihály Blankának. Külön köszönetét fejezte ki az S.O,S Krízis Alapítvány Családok Átmeneti Otthonának, Hellenbárt László intézményvezetőnek. (képünk)

   – Ezek az intézmények helyszínt, ideális alkotói körülményeket, szeretetet és bizalmat adtak a munkánkhoz – emelte ki Preszl Éva.

 

   Azt pedig mi tesszük hozzá, hogy olyan szereplőkkel is találkoztunk, akiket évek óta ismerünk, s nem az első film, amiben szerepelnek. Bizonyítéka ez annak, hogy a jó példa ragadós, az önkép átadása sikeres, a program pedig nyitott és befogadó.

 

   A szakmai napot moderáló Boros Péter arra kérte a jelenlévőket, fogadjanak el egy módosítást, s először a Verset írok című filmet tekintsék meg, majd ez után következzenek a stáb észrevételei, hozzászólásai.

 

  

   Preszl Éva megszólította Csepregi János mentálhigiénés szakembert a film megtekintése után. Elmondta ugyanis, hogy folytatni kívánják az eddigi tevékenységet, melynek egyik pénzügyi forrása a pályázatokon elnyerhető támogatás. Jelenleg is négy pályázat áll elbírálás alatt, s mindegyiknek az alapja a mentálhigiénés program, ezek tudója pedig éppen a velük dolgozó Csepregi János. Arra kérte, foglalja össze tapasztalatait a premier előtt álló filmekről, az alkotói folyamatról.

 

   Eletrevalo Gellert 759Csepregi a lényeget emelte ki, azt mondta, itt már gyakorlatilag minden, a film készítésében közreműködőt megtapsoltunk, de éppen a főszereplők azok, akiket még nem: ők a szereplők azok, akik a verset írták. Kiszólította vászon elé a gyerekeket – elképzelhetik, milyen gyorsan és milyen örömmel szaladtak ki – közben szólt a taps, és ebben az enyhe hangzavarban azért elhangzott még egy fontos mondat. – Megérdemlik a tapsot, mert ezek a gyerekek valóban elhitték azt, hogy ki tudnak lépni abból a közegből, amit számukra a felnőttek becsatornáztak. Mankót adtak, segítettek nekik, de a film magáért beszélt: a gyerekek értik az őket körbevevő valóságot, éppen ezért tudnak is tenni magukért – hangsúlyozta Csepregi János (képünk).

 

   S mielőtt megtekintenék a másik filmet, szeretnénk, ha elolvasnák, hogy a projekt kiemelkedő alakjával, Színész Bob, alias Horváth Kristóf, a slam poetry kiváló művelőjével miről is beszélgettünk.

 

   – Ebben a projektben szokatlan feladatok is szerepeltek: a gyerekek mellett egyszerre kellett „szülőnek”, pedagógusnak, pszichológusnak, jópajtásnak, barátnak lennie. Fegyelmezni, hibákat korrigálni, avagy éppen példaképnek lenni nem könnyű. Mi vitte rá, mi motiválta, hogy egy ennyire bonyolult feladatot elvállaljon?

   Eletrevalo Gellert 013– Talán egy pszichológus tudna ezekre szakszerűen válaszolni, én azt mondhatom, hogy a düh. Dühös vagyok a társadalomra, arra, hogy kirekesztünk, megbélyegzünk embereket: azt mondjuk rájuk, hogy valamire nem alkalmasak. És folyamatosan sulykoljuk beléjük a negatív szempontokat. Itt pedig az volt, hogy annál felemelőbbet nem tudok elképzelni, amikor mindenkit folyamatosan szerethetek, támogathatok és magas szakmai színvonalon gyűrhetem őt, és azt mondhatom, hogy tessék, itt van a kézzelfogható bizonyíték. Látta a filmet, hát nincs igazam? Ezek nem szupergyerekek. Átlagos fiatalok, akik képesek voltak kihozni magukból a maximumot. A figyelmünk, az egymásba vetett hitünk, a képzelőerőnk teremtették meg ezt a világot.

   Eletrevalo Gellert 686Volt valamilyen gyerekkori traumája, hogy felnőttként ennyire nyitott és befogadó?

   – Igen, a gyerekkorom meghatározó, mert mennyi minden előítélettel, rossz dologgal kellett megküzdenem, mennyi sok időt kellett várnom, míg valaki hitt bennem, hogy most elmondhassam: ismernek, híres ember vagyok, művész vagyok. Van ebben egy afféle „helper” szindróma, hogy mindenkinek segíteni akarok. De, talán ez nem is baj. Üres lenne e nélkül az életem, ez az én kis lázadásom. Mostanra megérkeztem, van annyi szakmai, emberi munícióm, s nagyon menőnek tartom, hogy ezeket olyan helyekre vigyem el, ahol egyébként nem kapnák meg a kellő figyelmet, szeretetet.

   S higgye el azt is, folyamatos az önvizsgálat, az elemzés, hogy jól csinálom-e, amit teszek éppen. Hatalmas öröm, ha ilyen visszaigazolást látok, mint itt.

 

  

   Az Északi Támpont Egyesület a Karmák című filmsorozatáról lett ismert, s szerzett méltó megbecsülést. Tóth Bálint egyesületi elnök, a filmek gyártásvezetője elmondott néhány szinte hihetetlen történetet. Közülük kettőt emelnénk ki és osztunk meg az olvasókkal.

 

   Eletrevalo Gellert 887Történt, hogy a film forgatókönyve egy luxusvilla helyszínt követelt, amelyben van kerti tó, belső medence, gardrób szekrény, stb., s ez nemigen állt rendelkezésükre. De a találékonyság mindent vitt. Bálint budai ingatlanközvetítő irodákat kezdett hívogatni, elmondva, mire is lenne szüksége. Volt, ahol elküldték, de akadt egy, ahol egy kedves hölgy vette az adást: – Magának olyan ingatlan kell, amely lakott, mert amihez kell, az nem lehet üres, bútorok, meg berendezés kell – mondta, s azt ígérte segít. S csoda történt: este felhívta őt egy férfi, bemondott neki egy budai, rózsadombi címet, és egy időpontot: holnap délelőtt tizenegy és délután öt között a villa minden helyisége, parkja, berendezése a rendelkezésükre áll, jöhetnek forgatni. – Oly annyira beengedett minket a saját életébe, hogy még a lánya hálószobáját is a rendelkezésünkre bocsájtotta – idézte a történteket  Bálint.

   S ha lúd, legyen kövér: a szöveg celebeket is említ, de nem akárkiket: szobortestű férfiakat. Az idő pedig Bálint ellen dolgozott. Míg egyszer csak beugrott Pumped Gabó: ő minden feltételnek megfelel. Felhívta, elmondta mit szeretnének, hol és miért, ja, meg hogy ez nem gázsis hakni. Láss, csodát, Gabó igent mondott, s hozta a barátját is.

 

   Akár epilógus is lehetne a nagyfilm néhány gondolata:

 

   „A ronda világ már kiplasztikázva, /Sok jó ember tök jól elfér, /Azt kérdezitek, minek ide pláza, /Pedig ez itt csak egy gardrób szekrény.”

 

   „Kettőezertizennyolc, /Annak, aki nem figyelt jól, /Szólunk, hogy gáz van, /Átmenetei otthon a házban.”

 

   Ja, és Tóth Bálint két fontos mondata. „A film minden pillanata, benne minden kimondott szó valami olyan kitárulkozás, amivel kockázatot vállal az ember. Mert mindig azok a jó minták, amiket a felnőttek mutatnak a gyerekeknek?”

 

Cikkünkhöz képgaléria tartozik – ITT

fotó: 10kerkult.hu/OGY

 


A reziliencia általános értelemben rugalmas ellenállási képesség, azaz valamely rendszernek – legyen az egy egyén, egy szervezet, egy ökoszisztéma vagy éppen egy anyagfajta – azon reaktív képessége, hogy erőteljes, meg-megújuló, vagy akár sokkszerű külső hatásokhoz sikeresen adaptálódjék.

A reziliencia a pszichológiában lényegében azt a tulajdonságot vagy helyesebben képességet jelöli, hogy az ember gyorsan vissza tudja nyerni eredeti, jó állapotát testi-lelki szenvedés illetve nehéz élethelyzetek átélése után.


Álljon mellénk, támogassa a szerkesztőség munkáját, hogy fejlődni tudjunk, hogy színesebbek lehessenek cikkeink! A részletekért kattintson a képre!

tamogato tabla 400px